Nå kan du leie elsparkesykler i Askim

Bird har tidligere søkt Indre Østfold kommune om å få utplassere elsparkesykler i Askim for sesongen 2022. Fra første helgen i juni er de første syklene på plass.

Kommunestyret har sagt ja til dette som en prøveordning for samme periode. Prøveordningen vil vurderes på nytt etter at sesongen er ferdig.

– Vi er utrolig stolte av å kunne operere i Askim. Nå skal vi sikre enda bedre mobilitet, ved å redusere biltrafikk og utslipp. Vi ser frem til å fortsette samarbeidet med kommunen og er glade for at vi har fått tillit og mulighet til å operere i byen. Sammen skal vi sørge for at byen får et miljøvennlig og pålitelig transporttilbud, sier Jonas Lefebure, Norgessjef i Bird.

Om ordningen

Fra første helgen i juni, er det plassert ut rundt 30-40 sykler. Antallet kommer til å øke til i underkant av 200 sykler utover sommeren.

Det er laget oppstillingsplasser for parkering i samarbeid med Askimbyen og gårdeierne. Skal du parkere i indre del av sentrum, må du parkere innenfor et oppmerket område for at leien skal avsluttes. Hvis du parkerer utenfor et oppmerket område, vil leien fortsette å løpe inntil du har parkert på riktig sted.

I forbindelse med prosjektet har vi hatt flere gode samarbeidspartnere som det er hyggelig å nevne: Askimbyen AS har koordinert avtaler med de private grunneierne. Grunneierne har vært svært positive og Via3 har sørget for oppmerking av parkeringsfelt.

Her finner du syklene

Kart over område for elsparkesykler

I dette kartet finner du blant annet parkeringssteder, soner der det skal være lav hastighet og steder der det ikke er lov til å bruke elsparkesyklene.

Slik bruker du syklene

Slik bruker du syklene - brukerveiledning fra Bird

Sikkerhet - gode tips fra Bird

Last ned appen til Bird

Du som ønsker å bruke syklene, laster ned appen til Bird på mobilen din. I appen bestiller og betaler du for leien av elsparkesyklene.

For deg som har iPhone

For deg som har androidtelefon

Pris for leie

Priser for leie av syklene finner du i appen.

Gjør deg kjent med reglene for bruk

Kommunen har vedtatt egne regler for bruk av elsparkesykler.

Her finner du de lokale reglene (PDF, 106 kB)

I tillegg er det nasjonale regler for kjøring med elsparkesykler.

Her finner du de nasjonale reglene (Statens vegvesen)

Har du spørsmål eller trenger hjelp?

Har du spørsmål om bruk av elsparkesyklene eller vil melde fra om en feilparkering, melder du det direkte til Bird.

For deg som bruker syklene og har appen

Du kontakter Bird via appen.

For deg som ikke bruker syklene, men vil kontakte Bird

Telefon: 23 50 67 46

E-post: hello@bird.co

Du finner også kontaktinformasjon på alle elsparkesyklene som er plassert ut.

Pressemelding fra Bird (PDF, 63 kB)