Send faktura til oss

Forskrift om elektronisk faktura som tråde i kraft 2. april 2019, gjør at vi er forpliktet til å kreve elektronisk faktura (EHF) av alle som leverer varer og tjenester til det offentlige.

Les mer om dette på Regjeringen.no

EHF-faktura

Skal du sende EHF-faktura (elektronisk handelsformat), bruker du vårt organisasjonsnummer som adresse: 920 123 899.

Her finner du informasjon om hvordan du som er leverandør kommer i gang med EHF-faktura

Husk: En faktura sendt som PDF via e-post, er ikke en elektronisk faktura. 

Alle som har et organisasjonsnummer kan sende faktura på EHF. Du trenger ikke integrasjon mot et eget regnskapssystem.

Hva må du som er leverandør gjøre?

Du må først inngå avtale med et aksesspunkt for levering av faktura. Et aksesspunkt er en transportformidler av datafiler, blant annet fakturaer, fra sender til mottaker. 

Her finner du oversikt over aksesspunkter

Du kan lage dine EHF-fakturaer i eget fakturasystem eller du kan bruke en nettbasert fakturaportal. En fakturaportal er en enkel løsning der du oppretter fakturaene på nett og sender disse via et aksesspunkt til kommunen. Dette er praktisk, spesielt for leverandører som kun sender noen få fakturaer i året til en kommunal virksomhet.

Her finner du oversikt over fakturaportaler

Referanse på faktura - må oppgis

I feltet referanse skal det kun stå et 5-sifret nummer. Dette må du be om når du mottar bestilling fra Indre Østfold kommune. I xml-filen heter dette feltet «Byers reference». 

Dersom feltet ikke er fylt ut ifølge denne standarden, vil fakturaen automatisk gå i retur. Du vil da få tilsendt en lenke der du kan rette informasjonen.

Her finner du oversikt over våre referanser (ansvar) (PDF, 147 kB)

Ofte stilte spørsmål om EHF-faktura

Se vanlige spørsmål og svar om EHF her