Lærlingplass i Indre Østfold kommune

Søknadsfristen for deg som søker lærlingplass via VIGO er 1. mars 2024.  Hvis du søker lærlingplass utenom VIGO, er søknadsfristen 15. mars 2024.

Per 1. januar 2024 har Indre Østfold kommune cirka 70 aktive lærlinger, inkludert ansatte i ordningen «fagbrev på jobb».

Indre Østfold kommune har lærlinger i følgende fag i dag: Barne- og ungdomsarbeiderfaget. helsesarbeiderfaget, IT-drift, ernæringskokkefaget, service- og administrasjonsfaget og mediedesignfaget.

Vi er godkjent i flere fag der vi per i dag ikke har ansatt lærlinger, blant annet byggdrifterfaget, renholdsoperatørfaget og produksjonsteknikkfaget. Kommunen ønsker å tilby læreplasser innen anleggsgartnerfaget, anleggsrørleggerfaget og bygg- og anleggsteknikk (anleggsmaskinfører). Vi kommer til å søke om godkjenning i flere fag i 2024.

Søknadsfrist

Vil du bli lærling hos oss?

Indre Østfold kommune tar imot lærlinger i disse fagene:

• Barne- og ungdomsarbeiderfaget
  • Helsesarbeiderfaget
  • IT-drift
  • Ernæringskokkefaget
  • Service- og administrasjonsfaget
  • Mediedesignfaget

I løpet av 2023 har 30 lærlinger blitt utdannet fagarbeidere og skal ut i arbeidslivet. Dette året har også 46 nye lærlinger startet på sin første periode innenfor ulike fagområder.

Slik jobber vi

Vi starter prosessen med inntak av nye lærlinger i januar hvert år. Da er vi rundt på skolebesøk og yrkesmesser for å fortelle om kommunen som lærebedrift. Vi samarbeider godt med Askim og Mysen videregående skole. Vi ønsker kandidater som har bestått VG1 og VG2, og tar inn både lærlinger og lærekandidater.

I februar legger vi ut ledige læreplasser i vårt rekrutteringssystem så aktuelle kandidater kan søke.

Inntak av nye lærlinger er vanligvis avsluttet innen sommerferien og de aller fleste nye lærlinger begynner i august.

Lærlingordningen er god og gjennomarbeidet

Indre Østfold kommune ønsker å se hver enkelt lærling og er opptatt av individuell tilpasning av krav, forventninger, informasjon og tilrettelegging i hele læreløpet.

Våre lærlinger blir tilbudt en god og gjennomarbeidet lærlingordning, med mange ulike typer læresteder. Vi har veiledere som er stødige, tydelige og trygge i rollen, så lærlingene skal få mest mulig utbytte av læretiden og en god tid hos oss.

Vi har gode systemer for dokumentasjon så lærlingene skal få god oversikt over arbeidet med å dokumentere kompetansemålene i læreplanen, og for at veiledere og faglige ledere skal se lærlingens utvikling.

Vil du vite mer om å være lærling hos oss?

Da kan du lese mer på våre lærlingsider

Kontaktinformasjon

Har du spørsmål, kan du ta kontakt med lærlingkoodinator Frede Christensen, telefon 906 83 747, e-post: frede.christensen@io.kommune.no