Invitasjon til opplæring i Robust Ungdom - folkehelse og livsmestring i ungdomsskolen

Kurset holdes onsdag 29. og torsdag 30. mai. Det er begrenset antall plasser, så meld deg på allerede nå.

Velkommen til opplæring for nøkkelpersoner over to dager – gjennomføring og ferdighetstrening i Robust Ungdom-undervisning.

Målet for kurset er ferdighetstrening: Få Robust Ungdom «under huden» for å kunne ta ansvar, organisere, lede, inspirere og svare på spørsmål.

Undervisningen er lett å ta i bruk og gjennomføring av begge dagene gir sertifisering som instruktør i Robust Ungdom.

Onsdag 29. og torsdag 30. mai 2024.

Filadelfiakirken Mysen, Løvetannveien 1, 1850 Mysen.

Ledere, lærere og andre som arbeider med barn og unge.

Kurset og opplegget er gratis og ligger på nett.

Her ser du sidene til Robust Ungdom (www.robustungdom.no)

Omfang

Ca. to timer hver måned. 7 samlinger på hvert trinn, temakveld på 8. og 9. trinn.

Foredragsholder

Anne-Kristin Imenes, psykologspesialist, forfatter og prosjektleder for Robust Ungdom.

Husk

Ta med egen matte

Hva er Robust Ungdom?

Robust Ungdom er et 3-årig undervisningsopplegg i folkehelse og livsmestring for ungdomsskolen. Elevene lærer å skape god psykisk helse for seg selv og andre, de blir bedre kjent med hverandre og bygger samtidig et godt klassemiljø. Robust Ungdom hjelper skolen til å arbeide systematisk med det psykososiale miljøet (§ 9 A), slik at den enkelte eleven kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet. Elevene øver kunnskaper, ferdigheter og holdninger gjennom øvelser og samarbeidslek i klassen.

Program dag 1

09.30-09.40: Velkommen ved Cathrine Løes Sørby, Indre Østfold kommune

09.40-10.30: Livsmestring i skolen: Hva sier læreplan og forskning? ved Imenes

10.45-11.45: Undervisning i praksis: En økt med Robust Ungdom ved Imenes

11.45-12.15: Lunsj

12.15-12.45: Erfaringer og ressurselevenes rolle ved Mysen ungdomsskole

12.45-13.30: Samarbeidslæring ved Imenes

13.45-14.30: Søvnundervisning ved Imenes

14.45-15.30: Lekens betydning

15.30: Takk for i dag, vi ses i morgen!

Målsettinger etter dag 1

1. Kan jeg mer om universell forebygging og virksomme tiltak i skolen?
  2. Har jeg mer kunnskap om det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring?
  3. Kan jeg være prosessleder i egen klasse for Robust Ungdom-undervisning?
  4. Kan jeg mer om søvnundervisning?
  5. Kan jeg flere verktøy for å arbeide med felleskap og samarbeid i klassen?

Program dag 2

09.00-09.10: Velkommen og introduksjon. Mål for dagen.

09.10-09.45: Kritisk blikk på mål, hensikt og metoder. Likheter og forskjeller andre opplegg. Arbeid med utfordrende tema, som dårlig råd.

10.00-10.45: Arbeid med utfordrende temaer, som vold. Læreren som prosessleder.

11.00-11.45: Pust. Gymsaløvelser.

11.45-12.15: Lunsj

12.15-13.00: Engasjerende formidling. Presentasjonsteknikk, noen triks.

13.15-14.00: Ferdighetstrening

14.15-14.50: Hvordan komme i gang? Din rolle som nøkkelperson. Praktiske råd for organisering og gjennomføring. Suksessfaktorer for å lykkes: Hva kan evalueringene fortelle oss?

15.00-15.45: Temakvelder for foresatte og elever: Organisering og involvering

15.45-16.00: Evaluering. Utdeling av sertifisering.

Målsettinger etter dag 2

1. Vet jeg mer om mål, hensikt og metoder?
  2. Vet jeg mer om arbeid med utfordrende temaer som vold, dårlig råd og problemer? Læreren som prosessleder.
  3. Er jeg tryggere på å møte utfordringer som kan oppstå i Robust Ungdom-undervisning i klassene?
  4. Kan jeg mer om organisering, praktisk gjennomføring og min rolle som instruktør og nøkkelperson?
  5. Kan jeg være med på å lede gjennomføringen av temakveld for foreldre og elever?

Du melder deg på ved å sende e-post til: cathrine.sorby@io.kommune.no

Det er begrenset antall plasser, så meld deg på allerede nå.

Velkommen til opplæring i Robust Ungdom!