Lese- og skriveopplæringen foregår både digitalt og analogt på alle trinn. Læreplanen i norsk etter 2. trinn sier at «Elevene skal kunne lese med sammenheng og forståelse på papir og digitalt, og bruke enkle strategier for leseforståelse» og «Elevene skal skrive tekster for hånd og med tastatur».
Læreplan i norsk (Udir.no)
Vi har også en lokal lesestrategiplan for Indre Østfold-skolene, hvor ett av målene er å ta i bruk digitale læremidler for leseopplæring og leseutvikling. Læreren tilrettelegger for læringsaktiviteter og avgjør når det er mest hensiktsmessig å bruke digitale verktøy eller papir for å ivareta kompetansemålene.
Å lese tekst på papir og digitalt er en forutsetning for livslang læring. Det er også en forutsetning for å delta aktivt i samfunnslivet på en kritisk og reflektert måte. Dette forutsetter at elevene får opplæring i alle sider av lesing og i ulike lesestrategier, både analogt og digitalt.
Lese på digitale flater
Digitale tekster gir elevene ulike muligheter, men også noen utfordringer. Når elever jobber med digitale tekster, kan læreren lettere tilrettelegge og tilpasse tekstene til elevenes nivå uten at det blir synlig for medelever.
I tillegg har digitale tekster muligheter for lese- og skrivestøtte. Det kan gjøre tekstene mer tilgjengelige for elevene, for eksempel med skriftstørrelse, talesyntese og bildestøtte.
Utfordringer ved digitale tekster kan være at det er lettere å bli distrahert og vanskeligere å få oversikt over teksten. Forskning viser at elever også kan overvurdere forståelse og læringsutbytte når de leser digitalt.
Det er derfor viktig å utvikle gode strategier og lære hvordan man bruker digitale tekster på en hensiktsmessig måte.
Kommunale planer
Her finner du kommunens lesestrategiplan (PDF, 506 kB)
Lese- og skrivestøtte
De digitale enhetene og programmene elevene bruker har flere muligheter for lese- og skrivestøtte. Eksempler er stavekontroll, talesyntese og ulike innstillinger i tekstformatet som gjør tekstene mer tilgjengelig.
I tillegg har skolene ulike lese- og skriveprogram med spesielle støttefunksjoner. Elevene får opplæring og veiledning i lese- og skrivestøtte ved behov.
Dysleksi
Elever med dysleksi har rett til tilrettelegging og kompenserende hjelpemidler. Foresatte kan søke NAV om programvare med lese- og skrivestøtte i samarbeid med skolen. Skolen sørger for opplæring i støtteprogrammene.
I Indre Østfold kommune får alle elever utdelt en enhet (læringsbrett/PC), og det er derfor ikke grunnlag for foresatte å søke NAV om tilskudd til læringsbrett/PC.
NAV sier følgende om mulighet for tildeling av egen enhet: «Du vil ikke få dette tilskuddet hvis behovet ditt kan dekkes av utstyr som skolen tilbyr ved personlig utlån. Hvis du ikke har nok nytte av utstyret skolen tilbyr, må skolen eller PP-tjenesten dokumentere og begrunne dette.»
Tilskudd til kjøp av PC eller nettbrett ved lese- og skrivevansker - nav.no
Tilgjengelighetsfunksjoner
På enhetene finnes det flere gode tilgjengelighetsfunksjoner for våre elever, for eksempel:
- Les opp markering
- Les det jeg skriver
- Diktering
- Skjerm- og tekststørrelse
- Zoom