Informasjon til samarbeidspartnere

Om meldeplikt

Alle som jobber i det offentlige, eller utfører oppdrag på vegne av offentlige tjenester, har meldeplikt til barnevernstjenesten hvis de avdekker forhold som tyder på at barn lever i alvorlig omsorgssvikt. Meldeplikten går foran taushetsplikt etter andre lovverk (med unntak av advokater og prester) når det gjelder alvorlig omsorgssvikt.

Eksempler på alvorlig omsorgssvikt er; rusmisbruk, psykisk sykdom, vold, seksuelle overgrep og grov vanskjøtsel. I disse tilfellene trer meldeplikten inn og det vil være lovbrudd å ikke melde bekymring. Offentlige instanser kan ikke være anonyme meldere.

Er man ikke bekymret for alvorlig omsorgssvikt, jf. det som er skissert ovenfor, så har man ikke anledning til å melde bekymring uten samtykke fra foreldrene. Da må melding diskuteres og eventuelt sendes i samarbeid med foreldrene. Vi anbefaler alltid at bekymringen drøftes med foreldrene før den sendes uansett, med mindre det dreier seg om vold eller seksuelle overgrep. Da skal man kontakte politi/barnevernstjeneste direkte og uten at foreldrene er informert om dette.

Opplysningsplikt til barnevernet og barnevernets adgang til å gi opplysninger

Tilbakemelding

Som offentlig melder har du krav på tilbakemelding fra barnevernstjenesten om at meldingen er mottatt og om den er henlagt eller om det åpnes undersøkelse i saken. I tillegg har du krav på en ny tilbakemelding om undersøkelsen ble henlagt eller om det settes inn tiltak etter at undersøkelsen er ferdig.

Du kan kontakte avdeling mottak for å drøfte bekymringer du har for et barn, en ungdom eller familie. Du kan også ringe hvis det gjelder deg selv eller familien din.

Kontakt oss

Mottak er åpent for akutte hendelser, råd/veiledning, anonyme drøftinger og mottak av bekymringsmeldinger fra kl. 08.00-15:30.

Telefon: 989 01 100

Når du ringer mottak møter du en fagperson som har jobbet lenge i barnevernstjenesten. Vi kan hjelpe med å avklare om det er grunnlag for å sende en bekymringsmelding til barnevernstjenesten eller om det er andre tjenester som det er bedre å kontakte. Vi kan også tilby generell råd/veiledning i utfordrende situasjoner, enten det er i barnehagen, på skolen, i hjemmet eller på fritiden.

Frist

Når det sendes en bekymringsmelding har mottak frist på en uke til å avklare om meldingen skal henlegges eller gå til videre undersøkelse. Hvis det besluttes at saken skal undersøkes nærmere, vil den overføres til aldersteam for at en saksbehandler derfra vil gjennomføre undersøkelsen.