Hva vil det si å være barn som pårørende?

Mange barn opplever å være pårørende i løpet av sin oppvekst. Noen barn blir pårørende når det oppstår akutt sykdom hos foreldre eller søsken, mens for andre er sykdom og belastninger en del av hverdagen. Når noe alvorlig skjer med foreldre eller søsken, påvirkes barnas hverdag. Da er barnet pårørende.

Barn kan oppleve at foreldre eller søsken har psykiske vansker, er rusavhengige, er alvorlig kroppslig (somatisk) syke eller at noen i familien er utsatt for skade eller dør. Samlivsbrudd med høy grad av konflikt mellom foreldre, fengselsopphold og fattigdom kan også belaste barna.

Vi vet også at mange foreldre som sliter med sykdom eller andre belastninger er bekymret for barna sine fordi sykdom kan føre til

• at det tærer på egne krefter og at man er sengeliggende
  • at man kan oppleve mindre initiativ og tiltakslyst
  • at det kan være utfordrende å være tilstrekkelig oppmerksom eller at det er vanskelig å følge opp barna i naturlige aktiviteter i skole og fritid