Helsetjenestenes ansvar og plikt i møte med pårørende barn

Alle tjenester som møter barn og unge skal alltid ta hensyn til barnets beste i sitt arbeid. Det betyr at ansatte som møter pårørende barn skal tilstrebe at barnet og familien får nødvendig hjelp for å oppnå god livskvalitet.

Helsepersonell har en lovpålagt plikt til å bidra til at barn og unge som er pårørende blir ivaretatt og sett. Formålet med lovbestemmelsene er å forebygge problemer hos barn og foreldre.

Lovkravet gjelder når foreldre/omsorgspersoner eller søsken har

  • psykisk sykdom
  • rusmiddelavhengighet
  • alvorlig kroppslig (somatisk) sykdom eller skade

Barn er også pårørende når en av deres nærmeste dør.

Helsepersonellets plikt

Helsepersonell har plikt til å

  • avklare om pasienten har barn eller mindreårige søsken
  • avklare barnas omsorgssituasjon og deres behov for informasjon
  • veilede og gi informasjon om sykdommen til alle familiens medlemmer
  • bidra og tilrettelegge til tverrfaglig samarbeid der det er behov

Råd og veiledning

Når det er hensiktsmessig, skal helsepersonell tilby å snakke med barn som er pårørende for å gi tilpasset informasjon om sykdommen. Aktuelle samtaleemner med forelder og/eller barnet kan være for eksempel:

  • Er skolen/ barnehagen informert om situasjonen hjemme?
  • Hvordan er barnets hverdagsliv påvirket av sykdommen/tapet? 
  • Kartlegging av nettverket, for eksempel venner og fritidsaktiviteter
  • Hva forstår barnet av det som skjer?
  • Informere om barn/unges naturlige reaksjoner og behov ved sykdom/tap
  • Tips og råd om hvordan snakke med barn og unge om sykdom
  • Hvem kan familien ta kontakt med når det er vanskelig?
  • Hva trenger og ønsker familien av videre hjelp?