Vy vil tilby togreiser til og fra Oslo lufthavn (OSL) uten togbytte

Transportselskapet har utarbeidet et rutetilbud som blant annet innebærer direkte togtilbud til OSL for innbyggerne i Indre Østfold kommune, hvis de får gjennomslag hos Jernbanedirektoratet.

Reiser til Gardermoen uten togbytte

I en pressemelding skriver Vy at deres rutetilbud vil gi store fordeler for hele Østlandet, også Follo og Østfold.

- Vi ønsker å gi kundene i Follo og Østfold et direkte togtilbud til OSL, derfor har vi foreslått å kjøre togene fra Mysen (R22) og Halden (RE20) til OSL, noe som gir fire tog i timen fra Ski direkte til Gardermoen uten togbytte. Dette tilbudet blir raskere enn buss og bil, sier konserndirektør for persontog i Vy, Erik Røhne.

Her kan du lese pressemeldingen fra Vy om ruteplanene

Positiv til direkte togtilbud

Ordfører Saxe Frøshaug, som også er leder i Indre Østfold regionråd, syns planene er spennende. Han understreker at hvis Vy får gjennomslag for sine planer, opprettholder regionrådet fortsatt sine krav.

- Vi forventer to tog i timen på Østre linje. «Flytogvarianten» gjør jo at det blir enda flere reisende til og fra knutepunktet Ski. Vi forventer også videreføring av persontog fra Rakkestad til Sarpsborg og Fredrikstad, og en langt bedre samordning med buss og tog, sier Frøshaug.