Vil du dyrke frukt, grønt og bær?

Flere og flere finner glede i å dyrke selv. Gjennom Grønt prosjekt vil Indre Østfold kommune inspirere enda flere til å produsere mat til seg selv og andre.

Selvdyrking bidrar til lokal matproduksjon og kunnskap om hvor maten kommer fra. I tillegg er dyrking og stell av planter bra for folkehelsen og miljøet.

Kom i gang

Alle kan dyrke noe, enten du har en vinduskarm, en liten hageflekk, en parsell eller disponerer større arealer.

Dette tilbudet gjør det mye lettere å komme i gang, fordi du får veiledning og kunnskap om den formen for småskala-dyrking som passer deg.

Grønt prosjekt skal samarbeide med en rekke lokale aktører, gjennomføre dyrkingskurs, holde temakvelder og aktiviteter for hageeiere og hobbydyrkere.

Hvis du eier eller disponerer større arealer kan markedshagedyrkning og andelslandbruk være noe for deg. Grønt prosjekt kan hjelpe deg med å komme i kontakt med de rette instanser, slik at du kommer i gang med dyrking. I tillegg tilbyr Norsk Landbruksrådgivning mentorordning for markedshagedyrkere i oppstartsfasen.

Parsellhager

Grønt prosjekt er i gang med å anlegge selvdyrkingshager flere steder i kommunen. Etableringen av parsellhager skjer i samarbeid med innbyggere, som ønsker å være med å drifte en slik hage.

Vil du være med å stifte og drifte parsellhager? Ta kontakt med Finn Frøshaug, som er ansvarlig for parsellhager i Grønt prosjekt.

Parsellhage Løkenveien 50 i Askim

Løken Parsellhagelag ble anlagt i 2022. Parsellhagen ligger i nærheten av Askim ungdomsskole, Løkenveien 50.

Private kan leie parsell for ett år av gangen, men under normale forhold leies parsellen så lenge dyrkeren ønsker. En dyrkningsrute på 20 m² koster 500 kroner i året. Alle dyrkere forplikter seg til å holde jordstykket sitt i god hevd og sørge for at jorda ikke ligger udyrket.

Som selvdyrker i Løkenveien får du

• tilgang til din egen dyrkerute på 20 m², eller dobbel dyrkerute på 40 m²
  • dyrkeruten i ett år av gangen, med mulighet for forlengelse
  • tilgang på vann gjennom utekran og/eller utlagte slanger
  • låne redskaper fra felles redskapsbod

Ta kontakt

Grønt prosjekt er et samarbeid mellom Indre Østfold kommune og Viken fylkeskommune og skal bidra til økt dyrking av frukt, grønt og bær i kommunen.

Vil du vite mer eller ønsker du å være med og etablere en parsellhage, ta kontakt.

Grønt prosjekt
Kontaktinfo Stina Aarsland, prosjektleder Finn Frøshaug, ansvarlig parsellhager
e-post stina.aarsland@io.kommune.no finn.froshaug@io.kommune.no
telefon 994 75 486 993 74 508