Når barn er pårørende

I Indre Østfold kommune ønsker vi at barn og familier opplever best mulige levevilkår og livskvalitet. Vi vet at barn som lever i hjem der det er psykisk sykdom, rusmiddelavhengighet eller alvorlig kroppslig (somatisk) sykdom, vil kunne oppleve belastninger og redusert livskvalitet.

Multisenterstudien fra 2015 viser til at det er opptil 400 000 pårørende barn i Norge. Dette tilsvarer ca. 40 % av barna i Norge og hele 4 av 10 barn i en skoleklasse.

Barn som er pårørende klarer seg som regel godt hvis de blir sett, hørt og kan ha en hverdag som andre barn, selv om de er i en situasjon som oppleves som vanskelig. For å kunne gi barna det de trenger, må vi ha kunnskap om hva som er viktig for barn som er pårørende og gi de familiene som trenger det støtte og oppfølging.

«Barn som pårørende»-ansvarlige er på plass

Vi har nå fått på plass «barn som pårørende»-ansvarlige innenfor de fleste helse- og omsorgstjenestene våre. Disse kontaktpersonene kan hjelpe til med å finne ut av hvilke behov for støtte eller oppfølging barnet eller familien har.

I tillegg har vi en egen fagansvarlig som jobber med å bidra til bedre kunnskap om temaet og sørge for at kommunen samhandler og arbeider helhetlig innenfor dette området.

Du finner oversikten over "barn som pårørende"-kontaktene her

Informasjon på nettsidene våre

Du finner mye informasjon som handler om barn som pårørende på nettsidene våre. I tillegg til at du finner kontaktinformasjon til de «Barn som pårørende»-ansvarlige, kan du lese om hva det vil si å være barn som pårørende og hva som er viktig for barna.

I tillegg finner du informasjon om tilbud for barn, unge og foresatte som trenger noen å snakke med, både nettsider, hjelpetelefoner og chattetjenester.

Du finner siden om barn som pårørende her