Nå kan du si din mening om hvordan det er å sykle i Indre Østfold kommune

Undersøkelsen vil ligge til grunn for kåringen av Norges beste sykkelby. Du kan svare på spørreundersøkelsen fram til 30. juni.

Utrygg, vanskelig eller fullstendig … vidunderlig? Nå kan du som sykler jevnlig i Indre Østfold kommune la din stemme bli hørt om hvordan tilretteleggingen for sykling er – og hvordan den kan bli bedre.

Syklistforeningen står bak undersøkelsen

Sykkelundersøkelsen 2024 er en nasjonal undersøkelse som sammenligner hvordan syklister opplever ulike kommuner de sykler i.

I Indre Østfold kommune trenger vi minst 50 personer som svarer på undersøkelsen. Da får kommunen en egen, detaljert innsiktsrapport og blir med i sammenligningen og rangeringen av kommunene ut fra syklistenes ståsted. I september 2024 vil vi få svar på om Indre Østfold er bedre eller dårligere å sykle i enn nabokommunene – ifølge deg som er syklist.

- Vi ser at det finns en stor interesse for sykling i Norge. Mange vil sykle fordi det er et enkelt, bærekraftig og raskt transportmiddel på korte reiser. Hver person som sykler i hverdagen sparer samfunnet for store penger i helsegevinster. Ved å lytte til syklistene kan kommunene dra viktige lærdommer om hva som trengs for å få dem å fortsette å tråkke, sier Eline Oftedal, generalsekretær i Syklistforeningen.

Spørreskjema

Her finner du spørreundersøkelsen

Du kan sende inn svar helt fram til 30. juni.

Fakta om Sykkelundersøkelsen 2024

Syklistforeningen har annethvert år siden 2008 kåret Norges beste sykkelby. Senest, i 2022, vant Stavanger. Sykkelundersøkelsen 2024 er en nasjonal undersøkelse og en sammenligning av hvordan syklister opplever kommuner de sykler i.

Dette er en digital og anonym brukerundersøkelse som er åpen for alle som sykler. Når du svarer tar du stilling til 28 påstander om sykkeltilrettelegging i kommunen du sykler i.

Kommunene vil bli rangert etter seks områder:

1. Generell tilfredshet
  2. Trygghet
  3. Sikkerhet
  4. Fremkommelighet
  5. Tilgjengelighet
  6. Sykkelens prioritering i kommunen

Nytt i år er at du kan legge inn ditt personlige ønske om forbedring i et kart.

Resultatene vil bli presentert i september 2024 på den nasjonale sykkelkonferansen i Stavanger.

Takk for at du bidrar!