Indre Østfold kommune går foran for mer bærekraftig håndtering av IT-utstyr

Indre Østfold er første kommune som sammen med IT-selskapet Atea setter seg et mål om å resirkulere og gjenbruke 100 prosent av sitt elektroniske utstyr.

For få kommuner i Norge har en plan for hva som skjer med gamle IT-enheter når de bytter de ut med nye. Nå tar Indre Østfold kommune grep.

– Vi håper vi kan være til inspirasjon for andre kommuner i Norge ved å sette søkelys på bærekraftig håndtering av IT-utstyr, sier kommunaldirektør Tron Kallum i Indre Østfold kommune.

Viktig fokus for kommunen

En undersøkelse av Framtiden i våre hender i 2019 viser at det ligger 10 millioner mobiltelefoner i norske hjem uten å bli brukt. I tillegg ligger det store mengder gamle PC’er, skjermer, fysiske servere og annet IT-utstyr i norske virksomheter. For Indre Østfold kommune er bærekraftig håndtering av elektronisk utstyr en viktig prioritet i deres bærekraftsarbeid:
– Vi har lenge sett på gjenbruk og resirkulering av vårt elektronisk utstyr som en prioritet innenfor vårt bærekraftsarbeid. Derfor føles det ekstra bra å sette seg noen hårete mål, og jobbe strukturert for at hver enkelt enhet enten skal resirkuleres eller repareres og gjenbrukes, sier Kallum.

Og legger til:

– Målrettet arbeid i hele kommunen med våre 3.500 ansatte skal bidra til å bedre miljøet og reduserte kostnadene for kommunen, noe som også vil bidra til å frigjøre økonomiske midler til andre tjenester i kommunen for våre innbyggere. Det at Atea leverer oss miljøregnskap for å redegjøre for CO2-utslippet vårt, vil hjelpe til i dette arbeidet.

Nettverk for kunnskap og kompetanseutveksling

Indre Østfold kommune valgte å slutte seg til Ateas 100%-klubb, et nettverk for kunnskap og kompetanseutveksling på bærekraft mellom virksomheter og organisasjoner.

– Vi er stolte at Indre Østfold kommune går foran og viser vei. Kommunen er den første i Norge som setter seg målet om å bli 100 prosent sirkulær på IT gjennom vår 100%-klubb. Det er stort for dem, og for oss. Vi gleder oss til å samarbeide tett med kommunens ansatte og ledelse om bærekraftig håndtering av elektronisk utstyr. Dette vil bidra til en god sirkulærøkonomi for kommunen, sier Terje Ånerud, bysjef Atea Fredrikstad.

– Riktig beslutning til rett tid

100%-klubben ble lansert av Atea på tampen av 2020. Det var for å utfordre bedrifter og organisasjoner til å redusere sitt klimaavtrykk forårsaket av IT. Kallum i Indre Østfold kommune mener initiativet passer godt med kommunens visjon:

– Vår visjon er «På kornet», som signaliserer åpenhet og tydelighet, men også presisjon og evnen til å levere. Vår visjon henger godt sammen med 100%-klubben om en langsiktig og bærekraftig utvikling for å sikre livssyklusen til våre IKT-utstyr. Det handler om å ta de riktige beslutningene til rett tid, og å forplikte oss til en 100 prosent sirkulær håndtering av vårt IT-utstyr er både riktig og i tiden, sier Kallum.

Om Atea

Atea er et ledende IT-selskap i Norden og Baltikum med mer enn 7000 medarbeidere og har kontorer i 84 byer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Litauen, Lativa og Estonia. Konsernet hadde en omsetning på nærmere 40 mrd. NOK i 2020 og er notert på Oslo Børs. www.atea.no

Les mer om 100%-klubben