Dette er logoen til Fortene

Vinneren er kåret og Fortene har endelig fått sin egen logo.

Vinnerlogoen

Indre Østfold kommunestyre har satt i gang et ambisiøst prosjekt rundt fortene våre. Konseptet Fortene skal gjøre Høytorp og Trøgstad fort til arenaer for opplevelser, opplysning og opplæring. Nå har konseptet endelig fått en logo.

Elever fra medier og kommunikasjon ved Mysen videregående skole har konkurrert om å lage logoen til Fortene. Elever som har grafisk design som valgfag, var også med i konkurransen. I kommunestyremøtet 16. juni ble vinneren offentliggjort.

- Vinneren er Jørgen Urke, som nå har fullført 1. klasse. Vi har fått en veldig god logo og vi er veldig fornøyde, sier prosjektansvarlig Åsmund Kobbevik.

Lokale ungdommer lager logoen til Fortene

Spennende og lærerikt

Oppgaven med å lage en logo ble gjennomført både som en skoleoppgave og som en konkurranse. Totalt 66 elever deltok med hvert sitt logoforslag, og det var altså Urke som trakk det lengste strået. Han vinner en premie på 2 500 kroner. Innsatsen til elevene har vært fantastisk, og de har lært masse.

- Både elever og lærere syns det har vært spennende, lærerikt og inspirerende å få et ekte oppdrag. Det er kjempebra at ungdommene blir involvert. Dette gjør vi gjerne igjen, sier lærer Torill Elise Grefslie. Hun og Ragnhild Waaler Furulund sto for gjennomføringen på skolen.

Styringsgruppen til Fortene valgte ut Urkes forslag, og valget var i tråd med anbefalingene fra både ungdommens kommunestyre og referansegruppen for prosjektet.

Begrunnelse for valg av logo

• Fortene er arenaene for det som skal foregå, og det har derfor vært naturlig å velge en logo med en tydelig assosiasjon til fort.
  • Fort har en klar symbolikk
    • Et forsvarsverk forsvarer - på fortene skal vi forsvare verdier
    • Et fort er noe sterkt - demokrati og utdanning er en styrke
  • Logoen gjengir kjente strukturer fra fjellanleggene ved fortene, både utvendig og innvendig.
  • Speileffekten i logoen får frem at det er to fort.
  • Kontrastene i logoen kan henlede oppmerksomheten på tematikken på fortene som gjelder både fortid og fremtid, mørke og lys.
  • Logoen kan også tolkes slik at man går inn en dør og ut av en annen med et fornyet sinn og nye muligheter.