Den første helhetlige arealplanen er vedtatt for Indre Østfold kommune

Kommuneplanens arealdel for 2024-2035 ble vedtatt i kommunestyremøtet tirsdag 6. februar.

Én plan for hele kommunen

26. oktober 2021 vedtok kommunestyret at arbeidet med kommuneplanens arealdel skulle startes opp. Den nye arealdelen erstatter arealdelene for de fem tidligere kommunene. Å sy fem arealdeler sammen til én har vært den viktigste oppgaven i dette planarbeidet.

Kommuneplanens arealdel legger grunnlaget for en helhetlig og forutsigbar arealbruk og arealforvaltning i kommunen, både for innbyggere og næringsliv. Med denne planen ønsker man å legge til rette for bærekraftig utvikling i hele kommunen. Eksempler er å tilrettelegge for befolkningsvekst i byer, tettsteder og lokalsentre, og vern av matjord, vannmiljø og natur- og klimahensyn. I tillegg ønsker man å bygge opp under eksisterende næringsområder og tilrettelegge for barnefamilier og yrkesaktive.

Her finner du mer informasjon og plandokumentene