22. mars er Verdens vanndag

Mandag 22. mars markeres FNs Verdens vanndag over hele verden. Tema for 2022 er grunnvann, ute av syne, men helt avgjørende for livet på jorda.

Grunnvann er usynlig, men innvirkningen er synlig overalt. Vårt drikkevann og sanitære forhold, vår matforsyning og vårt naturlige miljø - alt dette er avhengig av grunnvann. Bare ved å følge dovettreglene, gjør du en viktig innsats!

Se dovettreglene her

I denne korte filmen får du et innblikk i hvordan kommunen jobber for å gi deg trygt drikkevann i springen og renere bekker:

Restaurering av våtmark

Hæra naturreservat er kjent for sitt yrende fugleliv. Hver vår og høst bruker over 1000 grågås, traner og sangsvaner området som rasteplass på trekket. Hæra naturreservat består av tre innsjøer som er truet av gjengroing. Dette går ut over både trekkfugler og hekkefugler. Med midler fra miljødirektoratet har Indre Østfold kommune et større prosjekt for å gjenåpne vannspeilet.

Graving i Dilleviksjøen 2020

Akkurat nå er det vårtrekk for traner, svaner og grågås!

Legg påsketuren til Hæra naturreservat og fugletårnet ved Dilleviksjøen (Dilleviktårnet). Det er godt skiltet fra FV123 nord for Havnås og FV115 øst for Skjønhaug.

Fugletårnet ved Dilleviksjøen

Her kan du lese mer om Hæra naturreservat