Utviklingssenteret har fagseminar 24. november 2025 i Ski Menighetshus. Program og påmelding finner du på Kompetansebroen: lenke kommer! Seminaret overføres også via Microsoft Teams til de som har valgt digital overføring. Det gjøres ikke opptak, grunnet personvern-hensyn.
Du får innføring i ABC-en, velferdsteknologi og forslag til videre arbeid i egen kommune. Kontaktpersoner hos Utviklingssenteret er Eivind Bjørnstad, mobilnr. 926 07 393.
Velferdsteknologiens ABC kan gjennomføres på to separate måter. I første kulepunkt ligger lenke til individuelt e-læringskurs hos KS Læring, som inneholder korte sekvenser, case og videoer. Velg KS som tilbyder i filter-menyen. I andre kulepunkt åpner du lenke til en nettside med 5 studiehefter, arbeidshefte, refleksjonsoppgaver og eksempler:
Kommunene velger hvordan ABC-en skal organiseres/gjennomføres. Mange velger ABC-metoden, kjent via Aldring og helse. Dette innebærer fagseminar og studiegrupper som jobber med refleksjoner og oppgaver basert på studieheftene. Andre kommuner velger å tilby ansatte kurset hos KS Læring, som gjennomføres individuelt.
Vi anbefaler ABC-metoden med samlinger, studiehefter og grupper. Hver kommune bør organisere tverrfaglige studiegrupper og samtidig involvere andre ansatte og ressurser, som IT-avdeling, montør/tekniker, personvernombud, eHelse-koordinatorer og innkjøp. Mange kommuner har, i forbindelse med ABC-ene fra Aldring og helse, egne ABC-kontakter, som ofte er involvert.
Utviklingssenteret anbefaler at kommunen har en overordnet strategi før oppstart. Dette innebærer:
- avklaringer om det skal være studiegrupper, deltakere, varighet og sammensetning
- oppfølging og kontaktpersoner hvis spørsmål
- utstedelse av studiebevis (ingen eksamen eller innleveringer)
- eventuell kompensasjon for ansatte som har gjennomført
ABC-en bør relateres til hvilke velferdsteknologiske løsninger som er anskaffet eller planlagt tatt i bruk. Slik vil innføring og oppfølging av utstyr, rutiner og arbeidsmåter være relevant. ABC-en bidrar til å synliggjøre behovene for hvordan involverte må samarbeide for tjenesteutvikling, nye arbeidsmåter for ansatte og bedre livskvalitet for innbyggere.