Vaksinering av barn og unge

Barn og unge får svært sjelden alvorlig koronasykdom, men enkelte kan ha behov for sykehusinnleggelse. Vaksinasjon kan redusere denne risikoen. De under 30 år som ønsker vaksine får tilbud om koronavaksinen fra BioNTech/Pfizer (Comirnaty). Barn 5–11 år får egne barnedoser av denne. Immunitet gjennom infeksjon, med eller uten én dose vaksine, også kan gi bred og varig beskyttelse hos barn og unge.

Samtykke for barn under 16 år

Alle barn under 16 år må ha med ferdig utfylt samtykkeskjema fra foresatte når de kommer til vaksinasjonstimen. Samtykkeskjemaet må signeres av begge foresatte.

Ta gjerne kontakt med fastlegen for å høre om det er aktuelt med vaksine.

Last ned samtykkeskjema her

Bestill koronavaksine via Helsenorge

Vaksinasjonen foregår på Helsehuset på legevakten på dagtid og du må bestille time på forhånd.

Her bestiller du vaksine (helsenorge.no)

Har du spørsmål eller trenger hjelp til å bestille time? Da kan du sende oss en henvendelse på e-post: vaksinering@io.kommune.no, så hjelper vi deg.

Vaksinering av barn 5 til 11 år med alvorlig underliggende sykdom

Barn i alderen 5-11 år, også de med alvorlig grunnsykdom, har svært lav sannsynlighet for å bli innlagt på sykehus på grunn av covid-19 infeksjon. Enkelte barn med alvorlig grunnsykdom kan likevel ha nytte av den beskyttelsen koronavaksinen gir, og det kan bidra til at de lettere kan delta på skole og aktiviteter.

Det er kommet en egen barnevaksine med et lavere antigeninnhold til dette formålet. Det er besluttet at Vaksinesenteret i Moss skal ivareta vaksinering av denne gruppen for følgende kommuner: Indre Østfold, Marker, Skiptvet, Moss, og Våler.

Barn meldes inn til vaksinesenteret i Moss via fastlege, barnelege eller foreldre som har mottatt brev fra spesialisthelsetjenesten. Brevet må medbringes på vaksinasjonsdag. Dersom det ikke er mottatt brev fra spesialisthelsetjenesten, må henvendelsen gå via fastlegen. Vaksinesenteret vil deretter ta kontakt med foresatte for tildeling av time.

Se mer på FHI (folkehelseinstituttet) om koronavaksine for barn 5-11 år

Barn under 5 år

Koronavaksinene er ikke godkjent for barn under 5 år.