Vurderer du å starte opp med kommersiell produksjon av frukt og bær? Bli med på frukt- og bærtur!

Torsdag 2. mars inviterer Landbruksenheten og Grønt prosjekt deg på en gratis rundreise i Råde med gårdsbesøk hos tre frukt- og bærprodusenter.

Program for dagen

Kl. 08.30: Avreise fra Indre Østfold rådhus med minibuss.

Kl. 09.30:  Gårdsbesøk på Borgebund Øst. Her dyrker de epler og vi får se eplefelt i god drift med moderne dyrkningsteknikker. Vi får også se maskinpark og utstyr som blir brukt på eplefeltene.

Kl. 11.30: Gårdsbesøk på Haugsten gård. Her dyrker de økologiske epler. Under besøket blir det omvisning, foredrag og lunsj.

Kl. 13.30: Gårdsbesøk på Hauger gård. Her dyrker de bjørnebær og bringebær.

Kl. 16.00: Ankomst Indre Østfold rådhus.

Påmelding

Hvis du vil være med på en tur full av kunnskap og inspirasjon, ta kontakt med Stina Aarsland.

Tlf: 994 75 486

E-post: stina.aarsland@io.kommune.no

Disse produsentene besøker vi

Borgebund Øst

Jon Olav Borgebund driver slektsgården Borgebund, som ligger ved Vansjø i Råde. Han og kona overtok driften i 2020 og har satset på rasjonell drift med levering av all frukt til pressing.

De dyrker epler på stort sett hele eiendommen, noe som utgjør cirka 130 daa med ulike eplesorter. All produksjon går til pressing og det største volumet presses hos Askim Frukt- og Bærpresseri.

Haugsten gård

Ivar Arne Grimstad driver Haugsten gård på Rolvsøy. Han driver en økologisk frukthage på cirka 16 daa. Grimstad videreforedler og presser egen eplesaft.

På Haugsten er det flere produksjoner, blant annet sau, birøkt, gårdsbutikk, utleie av selskapslokaler, store beitemarker med mer.

Grimstad har hatt noen utfordringer med sin fruktdyrking, og har gjort seg noen erfaringer med hvor vanskelig det kan være å drive økologisk. Vi får se et eplefelt som har hatt en tøff start på grunn av syke ungplanter. Grimstad har fine refleksjoner om hva som bør vurderes og tas hensyn til, før det satses på etablering av slike felt. Vi får høre en engasjert bonde som har stor kunnskap og lang erfaring med økologiske epler og jordbruk generelt.

Hauger gård

Henriette og Henning Lyche Røed driver Hauger gård i Råde. I 2012 ble det første bringebærfeltet plantet på Hauger. De unge bøndene har hatt en bratt læringskurve, men på få år har de utviklet sin produksjon og er nå store på bringebær og bjørnebær i Østfold.

Henning Lyche Røed dyrker bringebær og bjørnebær til friskkonsum. Han er kanskje en av de som har mest erfaring med bjørnebær her i landet. Lyche Røed leverer bær til BAMA via Gartnerhallen, men har også noe direktesalg lokalt. En del bær fryses ned for videreforedling.

På Hauger er det totalt 242 daa dyrket, hvorav 10 daa er med bringebær og 7 daa bjørnebær. Alt av bær står dyrkningstunnel. På resten av arealet drives det produksjon av såkorn og agurk til sylting.