Vinner av Indre Østfold kommunes klima- og miljøpris 2022

Ane Magellsen Lindstad tildeles Indre Østfold kommunes klima- og miljøpris for 2022. Hun driver bruktbutikken Barneskatter i Askim der privatpersoner kan leie seg en plass til å selge eget brukt barnetøy og barneutstyr.

God ambassadør for gjenbruksbransjen

Årets klima- og miljøpris ble delt ut av ordfører Saxe Frøshaug under det siste kommunestyremøtet før jul i 2022. Ane Magellsen Lindstad mottok diplom, gavesjekk og blomster.

Juryen var samstemte i at Lindstad skulle tildeles prisen, og dette er juryens begrunnelse:

Ane M Lindstad har stor interesse for miljø og gjenbruk og åpnet gjenbruksbutikken Barneskatter Askim i mai 2022. Her kan privatpersoner leie plass for å framby eget barnetøy og utstyr for salg, mens Lindstad tar seg av salget. Butikken er en av fem Barneskatt-butikker i landet.
Juryen vil framheve Ane Lindstads engasjement for gjenbruk og klima og som en god ambassadør for gjenbruksbransjen. Ifølge Verdensbanken står klesbransjen for rundt 10 % av verdens samlede CO2-utslipp. Gjenbruk i stedet for kjøp av nytt er et viktig bidrag på vei mot lavutslippssamfunnet. Juryen peker også på at salg av bruktklær og brukt utstyr bidrar til økt økonomisk bærekraft i en tid med generelt økte kostnader for barnefamilier. Ane Lindstad har også tatt til orde for å få endret reglene for merverdiavgift slik at det ikke må betales merverdiavgift for brukt tøy og utstyr. Ved å tildele prisen til denne kandidaten håper juryen å øke oppmerksomheten rundt gjenbruk som en del av klimaløsningen og på hva hver og en av oss kan bidra med.