Vinner av Indre Østfold kommunes arkitektur- og byggeskikkpris 2022

Arkitektur- og byggeskikksprisen deles ut for første gang. Vinneren har imponert juryen med innsatsen som er lagt ned for å ta vare på en lokal og unik del av norsk trearkitektur.

Prisvinner

Vinner av den første arkitektur- og byggeskikkspris er Kenneth Høitomt med familie for boligen i Nordbuktveien 17, tidligere direktørbolig ved Kykkelsrud kraftverk.

Ordfører Saxe Frøshaug delte ut prisen mandag 20. februar 2023. Prisen består av et diplom, blomster og en sjekk på 20 000 kroner.

Juryen imponert

Juryen er imponert over innsatsen som er lagt ned for å ta vare på en lokal og unik del av norsk trearkitektur (dragestilen), og hvor omfattende, nøye og detaljert arbeidet er utført. Det er lagt ned en enorm arbeidsinnsats for å sette boligen i opprinnelig stand.

Eier har på en eksemplarisk måte bevart og satt i stand arkitekturen fra en av trearkitekturens og jernbanearkitekturens viktigste arkitekter, nemlig Balthazar Lange.

Eieren har tatt vare på en viktig kulturhistorie i lokalmiljøet rundt Kykkelsrud kraftstasjon, og bidrar til omgivelsene med sitt uttrykk og fasader. Huset er et svært godt eksempel på dragestil med utspringende overetasjer, fokus på materialbruk med natursteinsmur, eksponering av trevirke, detaljering med mønebånd, mønekryss og fantasirik utsmykning med dragehoder. Bygget er renovert etter alle kunstens regler, og 123 år etter oppføring står huset som et prakteksemplar på dragestilen og på lokal kulturhistorie rundt Kykkelsrud kraftstasjon.

Juryen besto av Bjørn Mørk (Ap), Ann-Karin Løken (H) og Bjørnar Grønbech (KrF).

Omfattende og nøye arbeid

Den nåværende eieren kjøpte huset i 1998. Da var det ikke gjort noe med huset siden 1978. Hele eiendommen er renovert innvendig og utvendig, og et stort arbeid er lagt ned over to tiår. Taket består av 4 000 skiferstein. Alle de originale taksteinene ble demontert, så remontert med nytt undertak. Grunnmuren er 2,5 meter dyp og ble satt i stand, stabilisert og spekket opp på nytt. Det ble gravd ut rundt hele muren, før eieren lot muren hvile ett år. 90 prosent av panelet er tatt vare på, opprinnelig fra år 1900. Resten av panelet er malmfuru levert av lokalt firma i Båstad. Nye søyler er laget til fasaden i opprinnelig stil, limt og dreiet i sibirsk lerk. I fargebruken er det benyttet brunsvarte pigmenter, som er lagd for å vare. Sinkrenner med tidsriktig detaljering er laget i Halden. Det er laget lange, ubrutte vindskier. Eier har vært i dialog med Riksantikvaren og fulgt gamle tegninger og bygningsdeler der det har vært nødvendig å lage nye deler. Nye bygg på eiendommen er tilpasset dragestilshuset på en god måte i form, farge og detaljering.

Om arkitekten

Prisen anerkjenner også arkitekt Balthazar Lange. Lange gjorde betydelige bidrag innenfor trearkitekturen, skolearkitekturen og jernbanearkitekturen. Det mest i øyenfallende bidraget var Holmenkollen sanatorium, som i dag er Holmenkollen Scandic Park, det landskjente hotellet i dragestil. Han var også arkitekt ved statsbanens anleggskontor, hvor han stod for flere stasjonsbygninger i Østfold, samt større stasjoner som Trondheim og Larvik stasjon. Lange hadde ansvar for oppføring av stasjonsbygg langs Østfoldbanens østre linje fra 1878–1879, blant annet Spydeberg, Askim, Tomter og Slitu stasjon (P.A. Blix sine typetegninger lå til grunn). Balthazar Lange hadde en variert produksjon innen skoler, stasjonsbygg, kirker, brannstasjoner og lokal forankring gjennom verk på Østfoldbanen og direktørboligen til Kykkelsrud kraftstasjon. Han var stadsarkitekt i Oslo (Christiania) og tegnet blant annet Majorstuen, Foss og Ila skoler, Sagene brannstasjon og Uranienborg kirke.

Tre menn og to kvinner står oppstilt utenfor en villa. Foto. - Klikk for stort bildeFra venstre: Bjørnar Grønbech (KrF), Sissel Høitomt, Kenneth Høitomt, ordfører Saxe Frøshaug og Ann-Karin Løken (H) .