Vellykket seminar om ekstremisme på Høytorp fort

Høyreekstremistisk vold, hatkriminalitet og terror var blant temaene da Fortene Opplysning inviterte til seminar om ekstremisme med professor Tore Bjørgo ved Universitetet i Oslo (UiO).

Viktig kunnskap

Tirsdag 10. januar var ledere og andre ansatte innen skole, oppvekst og forebyggende arbeid i hele Indre Østfold-regionen samlet på det kommende demokratisenteret for å lære om ekstremisme. Også politiet, politikere og frivillige organisasjoner var til stede og fikk innblikk i disse viktige temaene.

Professor Tore Bjørgo er leder for Senter for ekstremismeforskning (C-REX). I tillegg har han en bistilling som professor i politivitenskap ved Politihøgskolen.

Gjennom to undervisningstimer tok Bjørgo for seg hva ekstremisme er og utviklingstrekk innenfor voldelig ekstremisme. I de senere år har det blitt en økning i plott mot statlige institusjoner. Bjørgo forklarte at det kan være mange årsaker til at personer blir radikalisert, og at det også er ulike veier ut av dette.

Status i prosjekt Fortene

Det var Fortene Opplysning, en del av prosjekt Fortene, som sto bak arrangementet. På seminaret fikk deltakerne også vite hvor langt utvikling av Høytorp og Trøgstad fort har kommet.

Hege Hermo er nylig ansatt som leder for Fortene Opplysning og Fortene Opplevelser. Hun var veldig fornøyd med gjennomføringen av seminaret, og glad for at så mange deltok.

- Det lover godt med tanke på etableringen av et demokrati- og menneskerettighetssenter i Indre Østfold kommune, sier Hermo.

Mens opplysningsvirksomhetene styrer mot oppstart i august 2024, vil den alternative opplæringsarenaen (Fortene Opplæring), som ledes av Hanne Westerveld Jensen, starte opp allerede høsten 2023.

To kvinner og en mann smiler til kamera. Foto. - Klikk for stort bildeFra venstre: Hanne Westerveld Jensen (leder Fortene Opplæring), Hege Hermo (leder Fortene Opplysning og Fortene Opplevelser) og Tore Bjørgo (professor ved UiO).

Her ser du flere bilder fra seminaret:​