Tusen takk for frivilligheten

Uten dugnadsånden og de frivillige, ville det blitt svært krevende for kommunen å håndtere Ukrainakrisen.

Fantastisk mobilisering

De siste ukene har det vært jobbet på spreng for å gjøre kommunen klar til å ta imot flyktninger fra Ukraina. Vi vet at engasjementet og frivilligheten står sterkt i kommunen, noe som også har kommet tydelig frem i forbindelse med krigen i Ukraina.

- Det er fantastisk å se hvordan frivillige mobiliserer og handler når en krise treffer. De er viktige samarbeidspartnere både i normale tider og i krise, sier ordfører Saxe Frøshaug.

Viktig lagarbeid for ukrainske flyktninger

Takket være det gode samarbeidet med frivilligheten og givergleden til innbyggere og næringslivet, har vi så langt lyktes godt med å legge til rette for å ta imot mange mennesker i en sårbar situasjon.

- Kort tid etter at kommunen fikk beskjed om at vi måtte forberede oss på å ta imot flyktningene, meldte mange frivillige seg, også flere lag og foreninger, sier Frøshaug.

Frivillige har en viktig rolle på senteret som tar imot brukt og nytt utstyr. Jobben med å pakke ut og sortere alt som kommer inn er stor. De har også hjulpet til med utkjøring og klargjøring av boliger til flyktninger.

- Uten dette lagarbeidet ville det blitt veldig krevende å håndtere denne situasjonen i kommunen, sier Frøshaug.

Samarbeidet fortsetter

I år er det Frivillighetens år, og situasjonen vi nå står i understreker viktigheten av alt det frivillige arbeidet som skjer rundt i kommunen. Samspillet mellom frivilligheten, innbyggere, næringslivet og kommunen vil også være viktig i tiden fremover.

- Sammen skal vi sørge for at ukrainerne blir integrert i lokalsamfunnet og får delta på lik linje som deg og meg, sier Frøshaug.