Tilsynsrapporten fra Statsforvalteren etter dødsfallene til tvillingene Mina og Mille er klar

Onsdag 21. februar kom tilsynsrapporten etter at Statsforvalteren åpnet tilsyn etter dødsfallene i Spydeberg i januar 2023.

Det er Statsforvalteren i Vestland som har vurdert om jentene har fått forsvarlige tjenester i perioden fra juli 2020 og fram til de døde i januar 2023.

Tilsynet gjelder helse- og omsorgstjenestene og barnevernstjenesten i Indre Østfold kommune, Stiftelsen Fossumkollektivet, avdelingene Fossum Ung 2 og Fossum Ung 3 og helseforetakene Sykehuset Østfold og Sykehuset Innlandet.

Kommunen ser på denne tilsynsrapporten som en viktig rapport. Den setter fokus på mangler ved det offentlige tjenesteapparatet som samsvarer med Helsedirektoratets rapport om samme ungdomsgruppe. Disse rapportene, sammen med foreldrenes åpenhet om sine erfaringer, gir mulighet for at vi som samfunn i fremtiden vil kunne gi et bedre tilbud til ungdom med store og sammensatte helse- og omsorgsbehov.

Konklusjon om helse- og omsorgstjenestene

Statsforvalteren konkluderer i tilsynsrapporten blant annet med at det ikke er gitt forsvarlige helse- og omsorgstjenester fra Indre Østfold kommune: «Vår vurdering er at helse- og omsorgstenesta ikkje gjorde ei forsvarleg vurdering av hjelpebehovet til jentene og familien på eit tidleg nok tidspunkt.»

- Vi ønsker først og fremst å uttrykke vår dypeste sympati og medfølelse med de pårørende etter det tragiske tapet av tvillingene Mina og Mille. Vi beklager på det sterkeste at kommunen, sammen med spesialisthelsetjenesten, ikke har klart å gi Mina og Mille forsvarlige helse- og omsorgstjenester. Vi føler med foreldrene som har mistet sine barn og som nå samtidig får slått fast at tilbudet de fikk fra helsetjenestene ikke var godt nok, sier fungerende ordfører Kathrine Hestø Hansen.

Kommunen vil følge opp innholdet i rapporten og jobbe med de forbedringspunktene Statsforvalter påpeker. Noe av arbeidet er allerede påbegynt.

Konklusjon om barneverntjenesten

Statsforvalteren konkluderer med at barnevernstjenesten i Indre Østfold kommune har ivaretatt sine plikter etter barnevernsloven i sitt arbeid, fra den første bekymringsmeldingen i juli 2020 og fram til Mina og Mille mistet livet i januar 2023.

- Indre Østfold barnevern har vært tett på familien i hele perioden, og det rettes ikke kritikk mot barnevernet i tilsynet. Statsforvalter bekrefter dette i sin konklusjon og vi tar til etterretning at tilsynet der er avsluttet uten videre oppfølging, sier kommunedirektør Wenche Folberg.

Veien videre

Indre Østfold kommune vil nå bruke den tiden som er nødvendig for å analysere rapporten, spesielt med søkelys på de delene som angår Indre Østfold kommune og vårt ansvar i denne sammenhengen.

- Vi tar saken på største alvor, og det er viktig for oss å lære av feil og mangler som har kommet frem i rapporten. Indre Østfold kommune vil som en del av denne prosessen invitere foreldrene til dialog. Vi vil svært gjerne høre deres innspill og vurderinger. Samhandling mellom tjenestene på alle nivåer er et viktig punkt i tilsynet, og vi skal arbeide for å sikre bedre samhandling internt og med spesialisthelsetjenesten. Alle anbefalinger vil tas til etterretning, og vi vil igangsette tiltak for at svikt ikke skal skje i andre saker, sier kommunedirektør Wenche Folberg.

Kontaktperson: Kommunikasjonssjef Oddbjørn Lager Nesje
E-post: oddbjorn.lager.nesje@io.kommune.no

Se informasjon fra Statsforvalteren i forbindelse med at tilsynsrapporten ble lagt fram