Stor stas da ordfører Saxe Frøshaug dukket opp på biblioteksovernatting

Fredag 25. august overnattet 28 barn i alderen 7-12 år på Tomter innbyggertorg og bibliotek.

Natt på biblioteket

I forbindelse med temaet for årets Sommerleskampanje, "Natt på biblioteket" ble det nettopp dette. 28 barn overnattet på Tomter innbyggertorg og bibliotek fredag 25. august. Det var tacofredag, aktiviteter og film, før kvelden ble rundet av med lesestund. Det var stor stas for barna da ordfører Saxe Frøshaug kom på overraskelsesbesøk.

- Noen barn gjettet at Erling Braut Haaland skulle komme. Applausen sto likevel i taket da det var ordføreren som kom, sier ansvarlig for arrangementet Madelen Ramsøy.

Barna stilte seg i kø for å hilse på han.
- Jeg fikk kjenne på ordførerkjedet, sier en stolt Alexander Olav Filtvedt (9 år).

Lesestunden falt i smak og etterpå fant barna roen mellom hyllene på biblioteket.

Nye venner

- Jeg synes det er veldig fint å se at barn fra fem forskjellige skoler i kommunen kommer. Noen tok turen fra Mysen og har aldri vært på Tomter innbyggertorg og bibliotek før. Det viser at innbyggerne har forståelse for at de kan benytte aktivitetstilbudet vårt på kryss og tvers av innbyggertorg og bibliotek. Det er vi glade for å se. Mange har fått nye venner i løpet av kvelden. Det synes jeg er veldig hyggelig, sier Ramsøy.

I år har 1697 barn deltatt på Sommerles, som startet 1. juni og avsluttes 31. august.

- Vi er fornøyde med årets deltakelse. Nå kan barna glede seg til sommerlesfester på alle innbyggertorg og bibliotek i Indre Østfold kommune. Først ut er Skjønhaug og Mysen lørdag 2. september, sier biblioteksjef Elin Brandsrud.

Ordfører Saxe Frøshaug leser for barn - Klikk for stort bilde