Stor sangglede i demenskoret "Optimisten"

Oppstarten av kommunens demenskor "Optimisten" har vært en stor suksess. Koret har nå hatt tre øvinger på Løkentunet i Askim og teller 18 medlemmer.

Glede og fellesskap

Øvelsene har vært preget av stor sangglede og godt felleskap. Deltakerne får skryt av dirigent Kjersti Karlsrud. Hun er imponert over hvor flinke og engasjerte kormedlemmene er.

Mange av kormedlemmene har sunget i kor tidligere, mens andre endelig har fått muligheten til å bruke gullstrupen.

- Det er god og vakker lyd i koret, forteller Karlsrud.

Plass til flere

Koret øver hver onsdag kl. 14.00–15.30. Karlsrud og pianist Ingvald Minge leder koret. Takket være dem, Trøgstad Helselag, frivillige fra Frivilligsentralen, Indre Østfold Demensforening og pårørende har det vært mulig å etablere et slikt kortilbud i kommunen.

I dag er det 18 medlemmer i koret, men det er plass til flere. Det er gratis å være med i "Optimisten", men kormedlemmene må følges til og fra øvelse av pårørende eller en venn. Under korøvelsen er det pårørendekafé og etter øvelsen samles alle til en kaffeprat.

Vil du være med å synge i koret?

Ta kontakt med demenskoordinator i kommunen Linda Tendeland, tlf. 940 26 835.

En mann og tre kvinner. Foto. - Klikk for stort bildeDe frivilliges bidrag inn i koret er viktig. Fra venstre: Olav Trettenes (frivillig), Eli Trettenes (frivillig), Elisabeth Gustavson (frivillig) og Kjersti Karslrud (dirigent).