Sterk 3. plass i kampen om nasjonal klimapris

Indre Østfold kommune var med helt til slutt og fikk en veldig god 3. plass da prisen Årets lokale klimatiltak 2022 ble delt ut på Zerokonferansen i Oslo.

Gjenbruk og resirkulering lønner seg

Vi vant 3. plass for prosjektet 100 prosent gjenbruk av elektronisk utstyr. Konkurransen var tøff, men jubelen sto i taket da det var klart at vårt lokale klimatiltak er blant de tre beste, foran både Bodø og Oslo kommuner.

Prisen ble delt ut av miljøstiftelsen Zero, KS (kommunesektorens interesseorganisasjon) og Kommunalbanken under Zerokonferansen i Oslo 24. november.

Tilstede i hovedstaden var ordfører Saxe Frøshaug og Tron Kallum, som er direktør for Innovasjon og kommunikasjon.

Dette er juryens begrunnelsen:

Kommunen som sikrer seg tredjeplassen har til fulle vist at det er lurt å tenke sirkulært. Istedenfor å kjøpe nytt, reparerer de og bruker om igjen alt IKT-materiell. Dette sparer utslipp og penger. I tillegg bidrar det til å endre varer mot en mer sirkulær økonomi, og til markedsendring på et område med store klima- og miljøutfordringer.

To klimapriser på ett år

På ett år har vi som ny kommune fått to klimapriser for dette prosjektet. Tidligere i år vant vi Klima Østfold-prisen, og nå tok vi altså 3. plassen under den nasjonale kåringen.

- Dette er helt fantastisk, og veldig motiverende for oss som kommune. Det er også en anerkjennelse av at det vi har sterkt fokus på, nemlig sirkulærøkonomi og bærekraftig utvikling, er helt riktig, sier Frøshaug.

Siden vi startet våren 2021 har prosjektet bidratt til å redusere kommunens klimautslipp med 125 tonn CO². 1 700 enheter har blitt levert til resirkulering og gjenbruk. IKT brukerstøtte har reparert og gjenbrukt 100 PCer. Kommunen har spart cirka 650 000 kroner via dette prosjektet.

- Gjennom dette prosjektet bygger vi også en gjenbrukskultur, og jeg er veldig stolt over at den jobben ansatte i kommunen gjør blir lagt merke til utenfor kommunens grenser, sier Frøshaug.

Direktør for Innovasjon og kommunikasjon, Tron Kallum, er enig.

- Vi deler gjerne våre erfaringer med andre kommuner. Flere kommuner har allerede fulgt vårt eksempel, sier Kallum.

To menn viser frem et diplom. Foto. - Klikk for stort bildeFra venstre: Direktør Tron Kallum og ordfører Saxe Frøshaug.