Stadig flere områder med oppgraderte gatelys

Vi jobber med å oppgradere gatelysene til dagens standard. Dette vil redusere strømforbruket. Vi bygger om dagens gatelys til LED-belysning og installerer strømmålere på umålte anlegg.

Ringvoll boligfelt snart ferdig

Et av stedene hvor vi snart er i mål med oppgraderingen er Ringvoll boligfelt. Her har vi skiftet rundt 70 lyspunkt fra 70 watt pærer til 42 watt LED-armatur. Dette er en type armatur som gir bedre belysning av vei og gangbane, og hvor det blir mindre lys inn på omkringliggende eiendommer.

Omfattende arbeid

I kommunen er det cirka 7000 gatelysarmatur, og vi har siden opprettelsen av Indre Østfold kommune i 2020 fortsatt arbeidet med å skifte til LED-lys. Noen av de tidligere kommunene hadde allerede startet arbeidet og vi har videreført dette. Arbeidet er omfattende fordi det er stor forskjell på de ulike gatelysanleggene i de tidligere kommunene.

Prioriteringer

Vi har valgt å prioritere de anleggene som har størst etterslep knyttet til drift og tilsyn over tid. Derfor er tidligere Hobøl kommune øverst på prioriteringslisten, der er arbeidet godt i gang. Samtidig bygger og måler vi anlegg også andre steder i kommunen.

LED-baserte gatelys i hele kommunen

Vi har som mål å skifte all gatebelysning til LED-basert belysning og installere strømmålere for alle tennkurser for gatelys. Dette vil sikre at vi betaler for faktisk forbruk. I dag er gatelysanleggene, som ikke har en strømmåler, basert på en gammel avtale med netteier om et visst antall brukstimer i døgnet. En slik avtale oppfyller ikke dagens krav, nå skal alt måles slik at man betaler for strømmen man bruker.