Renovasjonsgebyret kommer på egen faktura direkte fra Indre Østfold Renovasjon IKS (IØR).
Her får du mer informasjon om de kommunale avgiftene.
Kommunale avgifter og eiendomsskatt vedtas av kommunestyret som en del av budsjettbehandlingen, og derfor kan satsene endres ved årsskiftet.
Avgiftene på vann, avløp og renovasjon (VAR) beregnes etter selvkostprinsippet og skal dekke kostnadene kommunen har ved å produsere tjenestene. Det lages også en budsjettkalkyle som tar med planlagte investeringer og andre kjente endringer i tjenestene.
Vann- og avløpsgebyrene består av et fast abonnement per boenhet og en variabel del etter vannmåler.
En person bruker i gjennomsnitt 50-60 kubikkmeter vann per år. Det tilsvarer cirka 50 000-60 000 liter.
Gjennomsnittlig husholdningsforbruk per innbygger per døgn (liter/person/døgn) er 180 liter.
Kilde: SSB, 2020
Det er lurt å sjekke etter mulige lekkasjer med jevne mellomrom. Se og hør om det drypper/renner i toalettet, i dusjen, fra sikkerhetsventilen på varmtvannsberederen eller om du kan se at det lekker fra utekrana.
På vannmåleren kan du også se om telleren går når du vet du ikke bruker vann. Noter målerstanden på vannmåleren og vent noen timer før du igjen sjekker den. Går telleren fortsatt, så har du sannsynligvis en lekkasje og bør vurdere å kontakte et rørleggerfirma så snart du kan. For at vi skal kunne hjelpe deg best mulig, ta et tydelig bilde av måleren før du tar kontakt med oss.
Fraflytting eller fravær fra bolig gir ikke grunnlag for reduksjon av gebyrene. Er bebyggelsen på eiendommen fjernet eller ødelagt slik at den ikke kan brukes, må du betale årsgebyr til vi har mottatt dokumentasjon om at stikkledningen er frakoblet eller plugget på hoved-/fellesledningen.
Kontakt rørlegger eller entreprenør dersom du ønsker å koble fra eller plugge.
A konto er et antatt forbruk som beregnes ut ifra fjorårets forbruk. Dette betales forskuddsvis inntil vannmåleroppgjøret foretas.
Vannmåleren leses av ved årsslutt. Vannmåleroppgjøret inneholder forskuddsbetaling av a konto (antatt forbruk) og det faktiske forbruket ditt i fjor. Grunnlaget for ny a konto-innbetaling for det innværende året er basert på siste års målte forbruk.
Dette kan skyldes
- endring av pris
- høyere vannforbruk enn tidligere år
- endring av antall personer i husstanden
- lekkasje i toalett eller en kran som drypper/renner
- vanning
- fylling av basseng
- andre årsaker
Du kan se vannmålerhistorikken på din eiendom her
Du som er huseier er ansvarlig for å lese av vannmåleren ved årsslutt og sørge for at korrekt målerstand blir rapportert inn til kommunen.
Har du digital vannmåler, henter kommunen inn målerstanden automatisk. Da skal du ikke rapportere inn målerstand.
Betaler du ikke fakturaen du får fra kommunen innen fristen, sendes kravet videre til innfordring.
Ønsker du å søke om betalingsutsettelse, kan du ta kontakt med fakturaavdelingen, som vurderer en nedbetalingsavtale eller utsettelse av betaling. Du kan kontakte fakturaavdelingen på
Du kan også søke om betalingsutsettelse under «Min faktura»
Så lenge det er registrert at huset er tilknyttet det kommunale ledningsnettet, er det gebyrplikt for vann- og avløpsgebyrer.
For at gebyrplikten skal bortfalle, må eieren dokumentere at ledningene er frakoblet det kommunale nettet.
Renovasjon
Henvendelser vedrørende renovasjon, ta kontakt direkte med Indre Østfold Renovasjon IKS på telefon: 04215 eller e-post ior@iorenovasjon.no
Kommunestyret vedtok 30. november 2022 i sak 150/22 at Indre Østfold renovasjon IKS overtar forvaltningsoppdraget for renovasjonstjenesten.
Gebyrets størrelse vedtas årlig av kommunestyret og er uavhengig av hvem som sender ut faktura.
Fakturaen sendes ut til den som er tinglyst eier av eiendommen på faktureringstidspunktet.
Faktureringssystemet i kommunen henter informasjon om eiendommen fra Statens kartverk.
Eierforhold blir jevnlig oppdatert etter at eierskiftet er tinglyst i grunnboken. Det er viktig at meglerkontoret eller selger og kjøper foretar avregning av kommunale avgifter seg imellom ved overdragelse av eiendom.
Kommunen delfakturerer ikke ved kjøp og salg. Terminfaktura sendes den som er registrert som tinglyst eier på fakturatidspunktet.
Vi henter informasjon om eiendommen din fra eiendomsregisteret og fakturerer per boenhet.
Hvis eiendommen din er registrert med feil antall boenheter, må du sende søknad om bruksendring eller sammenføyning til Byggesak i kommunen.
En avtale for eFaktura kan du opprette på to måter:
- Ved å godkjenne avtale om eFaktura når du betaler fakturaen i nettbanken.
- Søk opp Indre Østfold kommune blant tilbyderne av eFaktura i nettbanken og registrer referansenummeret på din eFaktura.
Merk at referansenummeret for din eFaktura er knyttet til kundenavnet på fakturaen og ikke til eiendommen fakturaen gjelder.
Det er to måter å opprette AvtaleGiro:
- Ved å godkjenne avtale om AvtaleGiro når du betaler fakturaen i nettbanken.
- Ved at du kontakter banken din, og oppgir referansenummeret som du finner på fakturaen.
Merk at referansenummeret på din AvtaleGiro er knyttet til kundenavnet på fakturaen og ikke til eiendommen fakturaen gjelder.
Har du spørsmål som gjelder feiing og tilsyn, ta direkte kontakt med Indre Østfold Brann og Redning IKS per e-post: post@iobr.no eller på telefon 915 90 005.