Spente studenter på plass på Kulturtorget

I uke 33 startet over 20 studenter i første klasse på Fagskolen i Viken sitt toårige studieløp på deltid, Barn med særskilte behov. De er en av seks klasser som dette semesteret skal ta fatt på nye Campus Indre Østfold med studiested Kulturtorget i Mysen.

- Det ble en veldig fin start, både for disse og for andreklassingene tidligere i uken, sier Fredrik Rene Hæren, utdanningsleder helse, oppvekst og ledelsesfag ved Fagskolen i Viken.

Han understreker samtidig at det er mulig å få plass helt fram til høstferien.

Linn Solli er hovedlærer, og synes også det ble en fin første skoledag der både direktør for oppvekst Synnøve Rambek, Ingun Fjellstad fra seksjon eiendom og regional koordinator i Indre Østfold regionråd, Erik Unaas, var til stede.

Studentene samles fysisk på Kulturtorget til undervisning på kveldstid, i tillegg til egenstudier og egne veiledningstimer.

Mysen er et av åtte faste studiesteder ved Fagskolen i Viken, og jobber spesielt tett med miljøet i Fredrikstad. Fagskolen i Viken har hatt stor vekst de siste årene, og har nå 200 ansatte, 5000 studenter og kan tilby 52 studiefag. En gjennomsnittsstudent er i snitt 34 år, og mange er i full jobb og har familie ved siden av studiene.

Ordfører og regionrådsleder Saxe Frøshaug er også godt fornøyd med Fagskolen i Viken og Høgskolen i Østfold.

- Det er en viktig målsetting at innbyggere og ansatte kan ta videreutdannelse lokalt. Nå er vi endelig i gang, og jeg er ekstra glad for at alle fire kommunene i regionrådet, Rakkestad, Skiptvet, Marker og Indre Østfold, står bak satsingen, sier Frøshaug.

Les mer om studiet her:

Til Fagskolen i Viken

Elever Fagskolen - Klikk for stort bildeKlare for skolestart: Historisk 1. klasse ved Campus Indre Østfold, studiested Mysen, og faget «Barn med særskilte behov» (deltid). Bak fra v. hovedlærer Linn Solli, og bak til h. utdanningsleder Fredrik Renè Hæren og utleieansvarlig Ingun Fjellstad og direktør for oppvekst Synnøve Rambek fra Indre Østfold kommune.