Smittsom sykdom funnet hos døde duer

Vi har den siste tiden fått flere meldinger om funn av døde duer i kommunen – både i Tomter, Spydeberg, Mysen og Askim. Det viser seg at dette er den svært smittsomme Newcastlesyken. Sykdommen gir stor dødelighet i villfuglbestander, og kan gi store konsekvenser for fjørfehold.

Indre Østfold kommune i infisert sone

Mattilsynet har innført en infisert sone i 34 østlandskommuner. Indre Østfold kommune er en av disse.

Rutiner for alle som har fjørfe

For alle som har fjørfe, både bønder og hobbyhold, gjelder egne rutiner. Dette omhandler blant annet portforbud for hobbyhøns.

Les mer om rutinene på matilsynet.no

Mattilsynet har følgende råd til de som finner døde villfugler:

1. Ring Mattilsynet på 22 40 00 00 ved funn av døde fugler.
  2. Generelt fraråder vi privatpersoner fra å håndtere de døde fuglene fordi det ikke er mulig å vite hva som er årsaken til at fuglen døde.
  3. Dersom den døde fuglen ligger på privat eiendom, og Mattilsynet vurderer at det ikke er nødvendig å ta prøve av den, bør den fjernes av en voksen person. Bruk hansker når fuglen plukkes opp, legg den i en plastpose og kast den i restavfallet.
  4. Eventuelt kan fuglen plukkes opp med hånden inne i en plastpose som så vrenges om fuglen. Vask hendene godt etterpå med såpe og vann.

Mer informasjon om Newcastlesyken finner du her (mattilsynet.no)