Sivilforsvaret etablerer permanent innsatsavdeling i kommunen

Den midlertidige innsatsavdelingen (tidligere Fredsinnsatsgruppe – FIG/FIGP), med lager på brannstasjonen Østbuen 1 i Spydeberg, blir nå etablert som en permanent operativ sivilforsvarsavdeling.

Fast operativ avdeling

Avdelingen har vært etablert i Indre Østfold kommune siden 2018, som en midlertidig løsning.

- Østfold sivilforsvarsdistrikt fikk fredag 14. april 2023 bekreftelse på at denne midlertidige avdelingen etableres som en fast operativ avdeling, fortalte distriktssjef Gaute Molvær da han orienterte justis- og beredskapsminister, Emilie Enger Mehl, som var på besøk i Indre Østfold 17. april.

Hjelper til ved behov

Denne innsatsavdelingen skal i fredstid bistå kommuner og statlige etater, samt forsterke nødetatene når det er nødvendig. I tilfelle krig eller krise, skal Innsatsavdeling Indre Østfold sammen med kommunen drifte de åtte offentlige tilfluktsrommene som per i dag finnes i Indre Østfold kommune.

Innsatsavdelingen består av 24 befal og mannskap (rekruttert/pålagt tjenesteplikt) som primært er bosatt i Indre Østfold kommune eller i umiddelbar nærhet. Avdelingen har blant annet innsatskjøretøy, brannsprøyter, lysutstyr, førstehjelpsmateriell, slangemateriell og lett, mobilt telt med lys og varme. I tillegg har avdelingen sambandsutstyr for ledelse og samvirke, også ved bortfall av mobilnettet og eventuelt ordinært nødsamband.

Trening og øving

- En permanent avdeling vil bety høyere prioritering på trening og øving for de tjenestepliktige befalene og mannskapene som tilhører avdelingen. Den nye statusen kan også bety at avdelingen får særlig tilleggsutdanning, sier Molvær.

Her kan du lese mer om tjenesteplikt i Sivilforsvaret (sivilforsvaret.no)