Sankthans og forbudet mot åpen ild

Viktig beskjed fra Indre Østfold brann og redning: Det vil ikke være lov å tenne opp sankthansbål i noen av de 29 kommunene i Øst 110-distrikt i år. Det er beskjeden fra samtlige av brannsjefene våre som møtes jevnlig og vurderer situasjonen fortløpende.

Selv om det til tider kan være lokale forskjeller i temperaturer, nedbør, fuktighet og vind, er situasjonen relativ lik for hele østlandsområdet. Brannvesenet støtter seg til ulike indekser, prognoser og kontroller ute i skog og mark.

- Selv om det har vært noe nedbør de siste dagene og ser ut til å komme mer de neste dagene, er det vår vurdering at det ikke tilstrekkelig til at skogbrannfaren reduseres i særlig grad. Forbudet kan derfor ikke oppheves.

Feiring uten bruk av ild

Innbyggerne i kommunene i vårt distrikt må gjerne samles for å feire sankthans/midtsommer, men det må skje uten bruk av ild. Alle tidligere gitte tillatelser som bryter med forbudet mot åpen ild er som kjent inndratt.

Takk for at dere respekterer forbudet og ha en fin sankthanshelg!