Samarbeider om nytt opplæringstilbud ved Trøgstad og Høytorp fort

Våre to fort, Høytorp og Trøgstad, skal danne utgangspunkt for et helt nytt opplæringstilbud til ungdom mellom 14 og 23 år. Viken fylkeskommune blir en av samarbeidspartnerne i prosjektet som starter opp i august.

- Dette er et så bra og viktig tilbud, og en spennende måte å tenke nytt på. Det å kunne gi ungdom muligheten til å prøve seg litt fram gjennom mange former for praksis, vil komme både fylkets ungdommer og næringsliv til gode. Jeg heier på fleksible opplæringsarenaer, dette er et godt tilbud for unge som ønsker å gå yrkesfaglig retning, sier fylkesrådsleder Siv Henriette Jacobsen.

Viken fylkeskommune ønsker sammen med Indre Østfold kommune, lokalt næringsliv, NAV og Deltagruppen å inngå en intensjonsavtale for samarbeid om Team Fortene.

Team Fortene, blir en fleksibel, yrkesfaglig opplæringsarena for ungdom i Indre Østfold med oppstart i august i år. Mye av opplæringen vi skje i samarbeid med lokalt næringsliv gjennom jobbsmak, mentorer, kurs og sertifiseringer. At kommune og fylkeskommune samarbeider om en opplæringsarena kan bidra til å styrke samarbeidet om overganger, og på denne måten forebygge frafall.

Fredag 2. juni signerte fylkesrådsleder Siv Henriette Jacobsen, på vegne av Viken fylkeskommune, og ordfører Saxe Frøshaug, på vegne av Indre Østfold kommune intensjonsavtalen. Viken fylkeskommune har bevilget 1 million kroner til prosjektet for skoleåret 2023-2024.

Prøving og mestring

I Indre Østfold kommune ligger det to festningsanlegg, Høytorp Fort og Trøgstad fort. Elevene som søker seg til utdanningstilbudet Team Fortene kan blant annet lære å pusse opp verneverdige hus og fjellanlegg, samt vedlikeholde uteområdene ved fortene. Det gis også innsikt i hvordan man starter og driver en bedrift, og gjennomfører arrangementer.

- Dette er vi glad for å kunne samarbeide med fylkeskommunen om. Å kunne bruke fortene våre til et helt nytt opplæringstilbud til de som ønsker å fullføre utdanningen sin gjennom en alternativ opplæringsarena, er noe vi har ønsket lenge. Her får ungdom prøve ut hva de liker og mestrer i praksis, sier ordfører Saxe Frøshaug.

Indre Østfold kommune er prosjektansvarlig, og skal sikre nødvendige ressurser til ledelse, logistikk og lokaler, og har også ansvar for opplæringen av sine elever som deltar i opplæringen.

Tar sikte på videre samarbeid

For fylkeskommunes del må en eventuell ytterligere forpliktelse til, og deltakelse i, prosjektet besluttes av nye Østfold fylkeskommune.

I intensjonsavtalen tas det sikte på videre gjennomføring av samarbeidsprosjektet Team Fortene, fra og med skoleåret 2024-2025 til og med skoleåret 2027-2028.

Signering av intensjonsavtale for Team Fortene ved fylkesrådsleder Siv Henriette Jacobsen og ordfører Saxe Frøshaug.jpg - Klikk for stort bilde