Røyktest ved hus og hytter på Lyseren

Har du hus eller hytte på Lyseren? Vi anbefaler at du som er hus- eller hytteeier forsikrer deg om at det er vann i vannlåser og sluk.

Trykkavløpet på Lyseren har problemer med at pumpene går veldig hyppig når det regner. Driftsassistansen i Viken skal undersøke feilkoblinger i hytteområdene rundt Lyseren, på oppdrag fra Indre Østfold kommune. De har nå kartlagt plassering av pumpesumper, type taknedløp og hvor disse ender.

Driftsassistansen gjennomfører røyktesting

Du kan i tiden fremover forvente å se gulkledte folk fra driftsassistansen, som innimellom vil bruke en røykmaskin for å avdekke brudd eller feilkoblinger på det kommunale avløpsnettet. Røyken er ufarlig og setter ingen spor.

Hvis boligen eller hytta har sluk som har tørket ut, kan røyken sige inn og utløse brannalarmen. Vi anbefaler at du som er hus-/hytteeier forsikrer deg om at det er vann i vannlåser og sluk.

Arbeidet blir kun utført i tidsrommet mellom kl. 09.00 og 16.00. Det er ikke noe behov for at du tar deg fri fra jobb for å være til stede, da de stort sett bare åpner kummen og fører røyken inn derifra. Normalt bruker man 10-15 minutter per hus/hytte.

Driftsassistansen varsler alarmsentralen hver dag de er ute og utfører slike søk. Da informeres nødsentralene om hva de driver med, og hvilket område de oppholder seg i.

Foreløpig framdriftsplan

Arbeidet er væravhengig, så det er vanskelig å anslå tidsbruk for denne jobben. Det bør være lite vind, null regn og lite skyer. Her er foreløpig fremdriftsplan for syv ulike soner nord i Lyseren:

• Uke 16, 17 og 18: Område 6 og 7 (Enebakk - Lysebråten og Nosa)
  • Uke 19, 20 og 21: Område 3 (Enebakk - Svines)
  • Uke 22, 23 og 24: Område 5, 4 , 2 og 1 (Indre Østfold kommune - Nordre Vatn, Vatnveien 251, Hemnestangen, Grindøya)

Resten av områdene blir undersøkt etter sommeren.

Kart over sonene

Kart over røyktesting soner - Klikk for stort bilde