Riksantikvaren roser Indre Østfold kommune

Riksantikvaren takker oss for at vi tar så godt vare på ruinene fra middelalderen.

Landsomfattende

Riksantikvarens ruinprosjekt Bevar forfallet startet opp i 2006, og har pågått i perioden 2006-2020. Valdisholm borgruin og Tenor kirkeruin i Eidsberg har vært med i det landsomfattende prosjektet.

Ifølge Riksantikvaren har prosjektet omfattet de viktigste ruinanleggene i Norge og ruiner det er knyttet spesiell lokal interesse til.

Formålet med prosjektet har vært

• å bevare ruinene
  • å tilrettelegge ruiner for publikum der det er aktuelt
  • å skjøtte områdene rundt
  • å overvåke ruinene
  • å planlegge og tilrettelegge for langsiktig vedlikehold

Ros for god skjøtsel

Vi har inngått en skjøtselsavtale med en tilbyder om flere kulturmiljøer, der Tenor kirkeruin er den eneste middelalderruinen.

Valdisholm borgruin er ikke omfattet av skjøtselsavtalen, siden Valdisholm ligger vanskelig tilgjengelig. Det betyr ikke at borgruinen ikke blir ivaretatt, blant annet har grunneier gjort en avtale med Riksantikvaren om at sauer skal beite ute på øya i sommerhalvåret.

I slutten av mai ble vi invitert til Riksantikvarens seminar for forvaltere av middelalderruiner på Domkirkeodden i Hamar. Der fikk vi ros for god skjøtsel av Tenor kirkeruin. Ruinen ligger på Tenorveien på Slitu, og er et fint turmål med sykkel eller bil.

Les mer om ruinprosjektet (Riksantikvaren)