Rekordmange deltakere på Årskonferansen

Årskonferansen gikk av stabelen fredag 10. februar 2023 med over 200 deltakere fra næringslivet i regionen.

Vellykket arrangement

Årskonferansen ble åpnet av ordfører Saxe Frøshaug. Det var mange som hadde tatt turen til Trøgstadhallen, blant dem Høyre-leder Erna Solberg. Hun var en av foredragsholderne under konferansen.

Den tidligere statsministeren snakket blant annet om at mangel på arbeidskraft kommer til å være vår største utfordring i årene framover. Solberg snakket også om viktigheten av å legge til rette for det grønne skiftet.

Solfrid Flateby, som har vært HR- og kommunikasjonsdirektør for kjente selskap som Coca-Cola, Reitangruppen og Bavaria Nordic (BMW, MIINI og Porsche), snakket blant annet om organisasjonskultur og selvstendige medarbeidere.

Deltakerne fikk også høre om finansmarkedet i Norge i dag og hvorfor rentenivået er på vei opp, da Stig Erik Brekke, investeringsdirektør i Eika Kapitalforvaltning AS, holdt sitt foredrag.

I tillegg til gode foredrag, ble det delt ut to priser til to næringslivsaktører.

Årets gründer

For første gang ble det delt ut en gründerpris. Årets gründer ble stemt fram under konferansen, ved online avstemming fra deltakerne i salen. Prisen er et samarbeid mellom Eikabankene, Indre Østfold Næringsutvikling, Kvinner i Indre og Indre Østfold kommune.

Vinneren er Lille blad, som produserer salat, kål, urter og mikrogrønt året rundt. Produksjonen skjer innendørs, i en låve i Båstad. Ved hjelp av egenutviklet teknologi dyrker de sine produkter i et beskyttet miljø med hjelp av kunstig intelligens og løsninger som ikke krever jord. Produksjonsmetoden er svært bærekraftig, og produktene er velsmakende, trygge og dyrket uten bruk av sprøytemiddel.

Gründerprisen ble presentert av Line Schi fra Kvinner i Indre. Premien består av en pakke av tjenester som strekker seg fra revisjon, regnskapstjenester, advokathjelp og bedriftsrådgivning (nederst i saken kan du se hvem som leverer premien).

Eikabankenes næringspris

Næringsprisen er en anerkjennelse til lokale bedrifter som er med og utvikler lokalsamfunnet. Prisen er et samarbeid mellom Eidsberg Sparebank, Marker Sparebank og Trøgstad Sparebank. Vinneren av årets næringspris er Baastad Mekaniske.

Gründerprisen består av

• Online Accounting AS: Regnskap