Rehabilitering av Hovin skole

Kommunestyret ble tirsdag 25. april orientert om fremdriften i prosjekt om rehabilitering av Hovin skole. Her er et sammendrag av status.

Status på skoleprosjektet

Kommunestyret vedtok i mars 2023 at Hovin skole skal totalrenoveres som planlagt i prosjektet fra 2021/22. Det ble også vedtatt at det skal bygges en ny parallell, slik at skolen får tre paralleller.

Etter kommunestyrets vedtak har administrasjonen jobbet med å tilpasse bygningsmassen til en skole med tre paralleller. Dette gjelder blant annet større lokaler til SFO, flere lærerarbeidsplasser, større energipark og større trafo. Lokaler for SFO og flere lærerarbeidsplasser søkes løst i eksisterende bygningsmasse.

Tilfluktsrommene i kommunen skal oppgraderes. Det betyr at tilfluktsrommet på Hovin skole ikke skal brukes til dusj og garderober, slik det var planlagt. Vi ser derfor på nye løsninger.

Det er geotekniske utfordringer ved Hovin skole. Det er gjort geotekniske undersøkelser på det opprinnelige prosjektet, men utvidelse gjør det nødvendig å supplere disse undersøkelsene for å sikre gode løsninger for områdestabilitet.

Midlertidige skolelokaler

For å gjennomføre skoleprosjektet er det nødvendig med midlertidige lokaler for hele eller deler av prosjektperioden. Vi ser på ulike løsninger for dette. Vi prøver å finne lokaler i Spydeberg. Dette vil kommunestyret ta stilling i junimøtet.

Vi ser også på om det er hensiktsmessig å bygge den nye parallellen først, slik at færre elever må bli flyttet til midlertidige lokaler. Det vil bety at kostnader til midlertidig skolerigg kan reduseres betydelig.

Framdrift

Vi jobber nå med å tilpasse prosjektet til det politiske vedtaket, og det vil fremmet en ny sak til kommunestyret i juni som viser løsninger og framdrift.

Så snart kommunestyret har behandlet saken vil prosjektet bli lyst ut som em samspillentreprise, slik det var planlagt i det opprinnelige prosjektet. Det betyr at kommunen vil utvikle prosjektet sammen med den entreprenøren som vinner anbudet.