Regional elgbeitetakst i Viken 2022

Viken fylkeskommune skal i 2022 gjennomføre en regional elgbeitetakst i Viken fylke. Taksten dekker 49 av 51 kommuner og gjennomføres etter Solbraa-metoden. Det er Glommen Mjøsen Skog som står for taksten.

Bakgrunn

Det har ikke tidligere vært utarbeidet noen samlet oversikt over elgbeitene og beitetrykket i Viken. Viken fylkeskommune har derfor besluttet å gjennomføre en regional elgbeitetakst over hele fylket i 2022. Målet er å få et inntrykk av beitetrykket i ulike regioner, men informasjonen vil også være nyttig i den lokale elgforvaltningen. Beitetaksten vil foregå etter Solbraa-metoden.

Metodikk og gjennomføring

Solbraa-metoden er en metodikk for å kartlegge elgens beitetilgang og beiteutnyttelse. Ved å kartlegge hvor stor andel av fjorårets skudd som er beitet av ulike treslag kan man vurdere om elgbestanden er bærekraftig i forhold til tilgjengelig beite, eller om beitene er overutnyttet. Dette er viktige opplysninger når elgstammen skal forvaltes lokalt og regionalt.

Undersøkelsene foregår i hogstklasse II hvor tilgangen til beitevekster i elghøyde er størst. For å få et representativt bilde blir rundt 550 skogbestand i hogstklasse II valgt tilfeldig ut rundt i fylket. I Indre Østfold kommune blir noe over 20 bestand taksert. I praksis blir alle utvalgte bestander oppsøkt i felt, og det gjennomføres registreringer etter en fastsatt instruks. Feltarbeidet vil starte opp 28. mars og fortsette utover våren. Taksten utføres av personell tilknyttet Glommen Mjøsen Skog.

Det vil bli utarbeidet en rapport som blant annet viser beitetrykk lokalt og regionalt. Rapporten vil bli sendt ut til elgvaldene fra kommunen. Kommunen vil benytte data inn i den kommunale hjorteviltforvaltningen.

Oversiktskart (PDF, 10 MB)

Reservasjon

Det er kun forhold knyttet til elgens beite som blir registrert i dette prosjektet. Kommunen vil kontakte hver enkelt berørte grunneier, slik at de er informert. Se også kart over takstbestand. Om noen grunneiere ønsker å reservere seg mot slik takst, er det i orden og det vil videreformidles til takstselskapet.

Spørsmål lokalt kan rettes til viltforvalter i Indre Østfold kommune, Pål Sindre Svae.

Tlf: 905 50 982
E-post: pal.sindre.svae@io.kommune.no