Rådyrkillinger blir reddet ved hjelp av drone

reddet rådyrkalv - Klikk for stort bilde Markus Andreas Vammeli For å bistå bønder og redusere antallet rådyrkillinger tatt i slåtten, har kommunen startet opp et prøveprosjekt hvor vi kjører drone med varmesøkende kamera over jordene før de slås, for å finne rådyrkillinger. Viltvakta og frivillige bidrar med å flytte killingene, slik at de ikke blir skadet eller drept.

Åtte killinger reddet så langt

- Vi har kjørt over ti-tolv forskjellige skifter for seks forskjellige grunneiere, spredt over hele kommunen. Kjøringen er utført enten på tidlig morgen eller sein kveld, for størst mulig temperaturforskjell, sier vilt og utmarksrådgiver Pål-Sindre Svae.
- Vi har hittil funnet åtte killinger ved hjelp av det varmesøkende kameraet på dronen, og har enten har jaget ut eller båret killingene ut av enga. De legges på nabojorder, hogstflater eller lignende, slik at geita kommer og henter dem. Vi har sett flere geiter som kommer og henter killingene, og har det også på film. Alle de killingene vi har funnet hadde vært i stor risiko for å bli tatt av slåmaskinen hvis de ikke hadde blitt funnet og flyttet. Det er omtrent umulig for bonden å se dem i det høye gresset, konstaterer Svae.

termisk kamera viser killinger i åkeren - Klikk for stort bildeDronens termiske kamera viser hvor killingene ligger. Per-Øyvind Vold Ingen ønsker å ta livet av killinger med slåmaskinen. Det kan føre til svært store lidelser og smerter for killingene, det kan forurense foret til husdyrene, og det er svært lite trivelig for den som slår gresset. Viltvakta har rykket ut et par ganger for å avlive slåmaskinskadete killinger i år, men som regel dør killingene i slåmaskinen eller bonden må avlive selv.

Gode tilbakemeldinger

Vi har fått svært gode tilbakemeldinger fra bønder som har fått hjelp til å se etter killinger før slått, sier Svae. Det finnes andre metoder som også kan jage bort killinger, men de er gjerne svært tidkrevende og krever litt planlegging. Førsteslåtten må gjerne tas i et kort tidsvindu, som gjør at det kan være vanskelig å utføre andre tiltak for bøndene alene. I Trøgstad har frivillige, med Asbjørn Ness (hovedbilde) i spissen, en ordning for andre tiltak, som utføres på dugnad. Her er det lagt ned mange hundre timer de siste årene, og det er spart mange killinger. Indre Østfold kommune har finansiert litt utgifter til det, samt hjulpet med å fly over med dronen for å dobbeltsjekke.killing i gresset - Klikk for stort bildeRådyrkillingene ligger godt gjemt i gresset. Markus Andreas Vammeli

Ønsker du at vi skal kjøre drone over jordet hos deg før du slår?

Eller har du spørsmål om hva det innebærer? Ta kontakt med vilt- og utmarksrådgiver Pål Sindre Svae på 90 55 09 82. Han og dronepilot Per Øyvind Vold fra kommunalområdet Innovasjon og kommunikasjon kan stå beredt på kort varsel. Det er mest aktuelt å kjøre over med drone tidlig på morgenen samme dag som det skal slås. Da er det lettest å finne killingene, pluss at rådyrgeita ikke har tid til å flytte dem tilbake til jordet før det slås.

Det er fortsatt kapasitet til å lete med drone, så bønder eller andre kan ta kontakt ved behov.