Rådyrkalver reddet av drone på tirsdag

Tirsdag morgen ble tre rådyrkalver reddet fra slåmaskinen. Med på redningsoppdraget var selveste landbruks- og matministeren.

Dyrevelferd i verdensklasse

Indre Østfold kommune samarbeider med Trøgstad JFF, Båstad GJFF, Eidsberg JFF og UAS Norway for å hindre tap av rådyrkalver. Ved hjelp av varmesøkende droner kan vi redde rådyrkalver, slik at de ikke må bøte med livet når bøndene slår gresset. Rådyrkalvene blir flyttet ut av det høye gresset samme dag det skal slås.

Tirsdag morgen var det klart for en redningsaksjon på Gjeterud gård. Dit hadde også landbruks- og matminister Sandra Borch tatt turen. Hun møtte representanter fra kommunen og de frivillige ildsjelene. Hun fikk blant annet prøve seg som dronepilot, og var med da tre rådyrkalver ble reddet.

- Jeg er veldig imponert over dugnadsjobben som blir gjort her, dette er dyrevelferd i verdensklasse, sier statsråden.