Prisdryss til ungdomsskoleelever fra Askim

Fem elevbedrifter fra Askim ungdomsskole tok hele sju pallplasser i årets Fylkesmesterskap for Elevbedrifter i Viken. Dermed er de den mestvinnende skolen i hele Viken fylke.

Andre plass i beste elevbedrift

Totalt 139 elevbedrifter fra hele fylket deltok i årets mesterskap i regi av Ungt Entreprenørskap Viken. Det ble konkurrert i 11 ulike kategorier. I klassen beste elevbedrift i fylket, tok MIR EB fra Askim ungdomsskole en fantastisk 2. plass.

Denne elevbedriften produserer armbånd, som selges i fine poser sammen med solsikkefrø.

- Mir betyr fred på både ukrainsk og russisk, og solsikke er Ukrainas nasjonalblomst, forklarer daglig leder Sunniva Olavsrud Viskjer for MIR EB. Hun forteller at de vil at Norge skal plante fred.

Mestvinnende skole

Konkurransen var hard, men Askim ungdomsskole kapret sju pallplasser og er dermed den mestvinnende skolen i fylket. Fire av disse elevbedriftene skal representere Viken i den nasjonale konkurransen, der de møter de beste elevbedriftene fra hele landet.

- Dette er fantastisk og gjør meg veldig stolt, sier ordfører Saxe Frøshaug. Han var til stede og delte ut premiepenger og gullbilletter til ungdommene.

- Dette lover godt for Indre Østfold kommune i framtiden, sier han.

Oversikt over pallplasseringene

3 800 ungdomsskoleelever over hele fylket har drevet elevbedrift dette skoleåret. Av de 139 deltagerne, gikk 20 elevbedrifter per kategori til finale og digitalt intervju med jury, bestående av representanter fra arbeids- og næringsliv over hele fylket.

Beste logo
3. plass Lima & Saft, Askim ungdomsskole