Nytt studieår i gang på Campus Indre Østfold

Denne uken startet det tredje studieåret ved Fagskolen i Viken, på Campus Indre Østfold på Kulturtorget i Mysen.

En ny 1. klasse er i gang på det populære toårige studiet observasjons- og vurderingskompetanse, med i alt 15 elever fra alle de fire kommunene Indre Østfold, Marker, Rakkestad og Skiptvet, i tillegg til Aurskog-Høland. Det er deltidsstudier, med faste fellessamlinger, kveldsstudier og egne studier. Hovedlærer er Kristin Hagaseth Mydske, her sammen med undervisningsleder Fredrik Rene Hæren.

To personer i et klasserom - Klikk for stort bildeUndervisningsleder Fredrik Rene Hæren og hovedlærer Kristin Hagaseth Mydske

Dette semesteret inneholder fagene «Barn med særskilte behov», «Industriell digitalisert automatisering» og «Arbeid med språk, flerspråklig og flerkulturell kompetanse i barnehage». Målet er betydelig flere fag i framtiden. Det er blant annet nå klart at Høgskolen i Østfold kommer inn med 3-årig heltids bachelorstudie for sykepleiere fra høsten 2024.

- Disse tilbudene vil bidra til mer og viktig kompetanse for både offentlige og private arbeidsgivere i Indre Østfold. Kommunene vil lettere få tilgang til kvalifisert arbeidskraft og flere vil kunne studere nær der de bor, og dermed kombinere dette med jobb og familie, sier ordfører Saxe Frøshaug.

Han håper de fire kommune i Indre Østfold-regionen legger til rette og motiverer sine medarbeidere til å søke på framtidige studier ved campus’et, på gamle Mysen skole midt i sentrum, med kafé, bibliotek, festsal og møterom – og kort vei til kollektivtilbud.

Les mer hos Fagskolen Viken

Studenter - Klikk for stort bilde