Nytt kunstgress på Askim kunstgress

Indre Østfold kommune har hatt en åpen tilbudskonkurranse ute på nytt system for kunstgress på Askim kunstgress.

Konkurransen inneholdt følgende fire deler:

• Demontering av gammelt dekke med innfyll.
  • Avhending av gammelt dekke med innfyll til godkjent mottak.
  • Mindre avrettinger/ klargjøring til nytt dekke.
  • Levering og montering av nytt kunstgressystem; kunstgressdekke med støtdempende sjikt og innfyll.

Vi fikk inn to tilbud i konkurransen. Begge tilbud var godkjente, og det var lite som skilte tilbudene, bortsett fra pris. PST Sportsanlegg AS er valgt som leverandør, og avtale mellom partene ble inngått 4. juli 2022.

Oppgradert anlegg klart til høsten

Gammelt kunstgress tas opp med alt innfyll i gresset, og leveres til resirkulering hos ReMatch i Danmark, som er en av få mottak som har spesialisert seg på gjenvinning av kunstgress.

Valgt system for kunstgress er av type Greenfields SlideMax Elite 40, med PU backing, Recticel Pad (12 mm) som støtdempende sjikt, sand (10 mm) som stabiliserende innfyll, og SBR (15mm) som støtdempende innfyll. Fibrene er 40 mm lange.

Det oppfyller kvalitetskravene til kunstgress i henhold til Fifa Quality Pro, som er det høyeste kvalitetskriteriet for kunstgressystemer som brukes i Norge.

Sammen med miljøtiltakene som er utført rundt banen - stor opprydding av gummigranulat på avveie, 20 cm barriere i stein rundt hele banen, rister i kummer og innganger, asfaltering av dekke rundt kunstgress for snødeponi, vil Askim få et flott og helhetlig anlegg når det står ferdig til høsten.

Det planlegges for ferdigstillelse i løpet av august/september.