Ny styreleder i Indre Østfold Næringsutvikling AS

Christina Westerveld Haug (51) ble i dag presentert som ny styreleder i Indre Østfold Næringsutvikling AS etter Olav Breivik.

Med seg får hun Helge Lars Berger fra Hærland som nestleder, og Espen Viskjer fra Askim, Roald Fischer fra Hobøl og Tina Berger fra Spydeberg som styremedlemmer.

- Jeg er glad vi har en innstiling klar. Indre Østfold næringsutvikling er et viktig redskap for arbeidsplassvekst i regionen og de skal være en nær samarbeidspartner og støtte, spesielt for små og mellomstore bedrifter, sier ordfører Saxe Frøshaug i Indre Østfold kommune og leder av valgkomiteen.

Han legger til at dette blir et svært kompetent styre, med god innsikt i nettverksbygging, virkemiddelapparat og næringslivets behov.

Vil vokse

Indre Østfold næringsutvikling (IØNU) ble stiftet i 2016 med Olav Breivik som styreleder, og har i dag en ansatt, daglig leder Håvard Andresen. Men hovedaksjonær Indre Østfold kommune har i sin økonomiplan varslet økt tilskudd som gir mulighet for å engasjere ytterligere en medarbeider. I tillegg er det gjort en avtale for styreleder å bidra med et avtalt timetall som til operativt arbeid innad i selskapet.

Flere eierkommuner etter hvert?

I dag er Indre Østfold (77 %) og Skiptvet kommuner (13 %) offentlige aksjonærer, i tillegg til Askimbyen AS og Hobøl næringsforum (5 % hver).

Det er en målsetting om at Indre Østfold kommune reduserer sin aksjepost til 50 prosent, og at vi får et bredere og mer aktivt eierskap. Vi håper at både flere lokale næringsaktører og de andre kommunene i regionen kommer inn på eiersiden, sier Frøshaug.

Indre Østfold kommunestyre vedtok i mai en restart av selskapet. I etterkant av dette har tidligere styremedlemmer sagt at de ikke tar gjenvalg, men de fullfører sin periode fram til generalforsamlingen torsdag neste uke.

Ny styreleder

Christina Westerveld Haug (51), bosatt i Rakkestadveien syd i Marker, siden 2017 daglig leder for Consulting West AS (med oppdrag innenfor styreverv, prosjektledelse, kvalitetsarbeid og rådgiving innenfor ledelse, organisasjon og teamutvikling). I dag involvert som styreleder og styremedlem i et 10-talls selskaper, flere av dem lokalt. Bakgrunn også som farmasøyt og bygget blant annet opp Farmaka AS i Askim 1999-2008, som i 2006/2007 omsatte for 82 millioner kroner og hadde 70 ansatte. Fikk for dette Sparebankenes Næringslivspris 2006 Indre Østfold. Tidligere styremedlem i Mosseregionens Næringsutvikling AS. Bred internasjonal bakgrunn.

Ny nestleder

Helge Lars Berger (59), Hærland, siden 1988 flere roller i styre og administrasjon i Askim & Mysen Rør AS, og i Dynatec-konsernet og tilknyttede selskap, bakgrunn også fra andre selskaper. Har åtte år i Eidsberg kommunestyre og vært leder av Hærland bondelag. Utdannet sivilagronom økonomi fra NLH (Ås) 1987.

Øvrige styremedlemmer

Roald Fischer (49), Knapstad, siden 2017 adm. direktør Indre Østfold og Andebu Gjensidige Brannkasse, Mysen, bakgrunn fra Forsvaret (1992-98) og flere banker (2004-2017). Businessutdannelse fra BI, UIO og University of Surrey.

Espen Viskjer (43), Askim, siden 2021 kommunikasjons- og markedsdirektør i Crayon, bred bakgrunn fra forskjellige typer medieselskaper (siden 1999). Utdannet markedsøkonom NMH.

Tina Berger (37), Spydeberg, siden 2018 engasjert butikkeier i Bælgodt as, bakgrunn både som selvstendig gartner og leder for ungdomsklubb. Leder Spydeberg bygdekvinnelag.

Ordfører Saxe Frøshaug og valgkomitemedlem Sveinung Grimsby presenterte i dag Christina Westervald Haug som ny styreleder i Indre Østfold Næringsutvikling