Ny og spennende samarbeidsmåte mellom frivilligheten, næringslivet og kommunen

Da krigen i Ukraina startet gjorde Nordea Liv et utradisjonelt valg. Det kan endre hvordan det offentlige og næringslivet samarbeider.

Som så mange andre kjente Nordea Liv på ønsket om å hjelpe, og de stilte seg selv spørsmålet om det var ting de kunne gjøre som var utenom det vanlige. Løsningen ble å ta kontakt med en av de ansattes hjemkommuner og tilby personens arbeidskapasitet for en periode – på Nordea Liv sin regning, naturligvis. Indre Østfold kommune takket ja, og Mette Røen Homstvedt ble kastet inn i en ny arbeidshverdag.

Til daglig jobber Røen Homstvedt som markedssjef for livsforsikring og pensjon i Nordea Liv. Siden midten av mai har hun arbeidet to dager i uken som leder for kommunens kontaktfamilietilbud. Hun, som så mange andre, har tatt fred og frihet i Norge og Europa som en selvfølge.

- Ukrainakrigen har vist oss at dette ikke lenger er en selvfølge. Her snakker vi om kvinner og barn som har reist fra sine nærmeste og forlatt hjemmene sine. Det er et samfunnsansvar å hjelpe når man kan. I samarbeid med min arbeidsgiver har vi gjort en prioritering på hva som er viktigst, og ryddet kalenderen deretter, sier Mette Røen Homstvedt.

Hurtigspor for integrering

- Indre Østfold kommune har tatt mål av seg å ta imot 600 flyktninger. Skal vi lykkes med dette er rask og god integrering en nøkkel. Erfaring fra flyktningstrømmen under Bosniakrigen viser at å koble norske familier med flyktningfamilier gjør nettopp dette, forklarer varaordfører Kathrine Hestø Hansen. Hun fikk med seg formannskapet og kommunestyret på at kommunen skulle opprette et kontaktfamilietilbud. Hun er glad for å se at tilbudet raskt har kommet på plass, og roser Røen Homstvedt og frivilligheten i Indre Østfold for dette.

Den frivillige sammenslutningen Trygg i Askim har fungert som initiativtaker og gjennomfører av konseptet. Anne Mørland Lein har vært frivillighetens motor i dette.

-Alle skulle hatt en Anne, sier Røen Homstvedt.

- Alle skulle hatt en Mette, repliserer Mørland Lein. Gjensidigheten mellom de to bekrefter at her har offentlig/privat samarbeid truffet en nerve.

Ny form for frivillighet

- Ofte tar næringslivets bidrag i slike situasjoner form som økonomiske donasjoner. Ved å bidra med arbeidskraft over en periode skaper vi en vinn-vinn-situasjon. Kommunen og frivilligheten får drahjelp og ny kompetanse, næringslivet får erfaring og innsikt i retur. I frivillighetens år er dette en spennende og framtidsrettet måte å tenke frivillighet på, avslutter de tre.

Fra venstre varaordfører Kathrine Hestø Hansen, Mette Røen Homstvedt og Anne Lein