NAV på plass i nye lokaler i Spydeberg

NAV vil fra 15. mars holde til i nye lokaler i Spydeberg. Primært ønsker NAV at møter mellom NAV og innbyggerne avtales på forhånd. Mange spørsmål og avklaringer kan også løses gjennom henvendelser på telefon, videomøter, digital aktivitetsplan, chatmeldinger med mer.

-NAV sin hovedoppgave er å bistå mennesker som trenger råd og veiledning for å komme i arbeid eller aktivitet. For å gjennomføre målrettede og gode samtaler, er det viktig at man er godt forberedt og derfor er det viktig at det avtales tid for samtale, sier Wenche Hvidsten, NAV-leder Indre Østfold.

Samtalene kan gjennomføres på NAV-kontoret, men det er også mulig å ha slike samtaler hos arbeidsgiver, tiltaksarrangør, fastlegen, kommunale virksomheter osv. Det vil også være mulig å avtale møte i samtalerom i innbyggertorg.

Nye former for dialog har vokst fram i koronatiden

Det siste året med koronatilpasninger har vist at mange samtaler kan gjennomføres som et videomøte. Brukerne kan da sitte hjemme i trygge omgivelser, og for mange vil dette være en bedre løsning enn å møte veilederen på NAV-kontoret. Mange spørsmål kan også avklares i chatmeldinger eller på telefon. NAV tilbyr også digitale kurs og webinar. Rådgivning og veiledning kan foregå både individuelt og i grupper. Mange vil også kunne få bistand til jobbsøk og hjelp til utfylling av CV og søknadsskriving.

Dersom du har kommet i en akutt krise enten ved at du står uten penger eller bolig, kan du sende en elektronisk søknad om krisehjelp som du finner på nav.no, og en veileder vil kontakte deg. Ved å kontakte kontaktsenteret på telefon 55 55 33 33, får du bistand dersom du ikke har benyttet tjenesten tidligere. Kontaktsenteret kan også sette deg i forbindelse med en veileder hos NAV Indre Østfold. På innbyggertorgene er det informasjonsskjermer som viser hvordan du kan søke.

Dersom ingen av disse løsningene er mulig, kan du levere en søknad i postkassen ved det nye NAV-kontoret, som tømmes flere ganger daglig. Papirutgave av søknadsskjemaene finner du på innbyggertorgene, og det også er mulig å levere inn søknader der. Søknadene blir deretter oversendt til NAV-kontoret med internt postbud.

-Variasjoner i smittetrykket vil være førende for hvor mange fysiske møter som kan gjennomføres i de nye lokalene, men vil ikke være avgjørende for om NAV kan bistå innbyggere som trenger NAV-tjenester, sier Hvidsten.

Kontaktinformasjon til NAV

Gå til nav.no