Nå ser du tydelig hvor selja står!

Uten vier og selje – ingen humler. Uten humler og bier – ingen frukt og bær.

Visste du dette?

Hos selje og vier (Salix) vokser blomstene ut før bladene. Seljeblomstene, eller «gåsungene», viser seg først som grå og lodne allerede fra tidlig i mars, og i vårsola utover i april blomster de og blir gule.

Det er sammenheng mellom tilgangen på Salixblomster om våren og mengden av frukt og bær på høsten. Hvorfor?

Forklaringen er at frukttrær, lyng og bærbusker pollineres av humler og bier. Salixblomstene er den eneste næringskilden humler og bier har når de våkner om våren. Den første delen av våren lever humlene utelukkende på Salix. Deretter blomstrer krokus, løvetann, nøkleblom, hvitveis og mange andre arter, og rundt midten av mai starter lyngblomstringen. Blåbæra er spesielt viktig for mange humlearter og humlene er viktige for pollineringen av blåbær.

La selja få stå

Så, har du selje i hagen din, langs jordekanten, på åkerholmen, i skogen, langs bekken? Hold ekstra utkikk nå, og la den stå i mange år!

Innenfor jordbruket finnes det ordninger med formål om å tilrettelegge for ville pollinerende insekter. Du kan også legge til rette for ville pollinerende insekter i hagen din. La Humla Suse har mange gode tips til deg som er hageeier.

Vil du lære mer om ville humler og bier?

Da kan du sjekke disse brosjyrene:

Våre sårbare humler

Våre solitære bier