I rapporten Utredning om kostnader og behov for skoleskyss ser vi at det særlig er drosjeskyss som koster mye penger. Drosje skal være forbeholdt de elevene som virkelig trenger det. Skoleeier ser derfor at det blant annet er nødvendig å stramme inn på vedtakspraksis rundt innvilgelse av drosjeskyss (spesialtransport).
Her kan du lese Utredning om kostnader og behov for skoleskyss
Noen søker skoleskyss med bakgrunn i særlig farlig eller vanskelig skolevei. Skyss skal tildeles med bakgrunn i totalvurdering av skoleveien. All trafikk er per definisjon farlig, men slike vedtak skal bare fattes når veien er særlig farlig eller vanskelig. Barnets alder, antall biler i døgnet og generell oversikt er eksempler på hva som vurderes.
Mange veier i Indre Østfold har som følge av skiltreglene en fartsgrense på 80 km. Dette er ikke nødvendigvis en forsvarlig og benyttet hastighet på mindre veier i vår kommune. For oversikt over hvilke veier som er definert som særlig farlige eller vanskelige kan man se på Kart for vurdering av særlig farlig eller vanskelig skolevei.
Ved hjelp av lenken under får man opp et kart som viser fartsgrenser og trafikkmengde på aktuelle veistrekninger i de ulike skolekretsene. Dette er laget som et veiledende grunnlag for den objektive vurderingen.
Her kan du se kartet
Vi som skoleeier vil i denne sammenhengen minne om at det er foresatte som har hovedansvaret for å lære sine barn om ferdsel i trafikken, også mellom hjemmet og skolen. Der det er behov for skyss, må skolebussen være det primære skyssalternativet.