Modulopplæring gir nye helsefagarbeidere og gode møter på Kirkegata omsorgsboliger

Siden høsten 2024 har Indre Østfold kommune, i samarbeid med Askim videregående skole, tilbudt voksne modulbasert utdanning innen helsefag. Flere av elevene har praksis ved Kirkegata omsorgsboliger, hvor de kombinerer teori med arbeid i hverdagen – med mål om å ta fagbrev som helsefagarbeidere.

  • Hva er modulbasert voksenopplæring?

    • Modulbasert voksenopplæring gjelder nasjonalt etter at den nye opplæringsloven trådte i kraft 1. august 2024.
    • Modulopplæringen består av tre dager i praksis og to dager på skolen hvor elevene får både teoretisk og praktisk opplæring.
    • Modulopplæringen er for voksne over 19 år.
    • En realkompetansevurdering av hver enkelt elev muliggjør at de får gå individuelle løp. Dette er et av de overordnede prinsippene for den modulbaserte opplæringen.
    • Etter at elevene har gjennomgått modulopplæringen må de bestå skriftlig eksamen i helsefagarbeiderfaget før de meldes opp til ordinær fagprøve.

Modulopplæringen består i stor grad av praktisk læring. Tre dager i uka er elevene, sammen med lærer og veiledere, i Kirkegata omsorgsboliger.  

Her bistår elevene med frokost til beboere, gjør morgenstell og gjennomfører ulike aktiviteter som quiz, sang, dans og salong. Hovedfokuset er å sette teori i praksis – og skape gode relasjoner basert på trygghet og tillit.

Lite tiltak med stor effekt

Nina Alette Reinsborg er en av lærerne som i år har ansvar for cirka 30 kandidater ved modulopplæringen ved Askim videregående skole.  

Hun er med elevene alle dagene de er hos beboerne i Kirkegata omsorgsboliger, og hver tirsdag er det nybakte rundstykker og fersk frokost som står på agendaen.  

– Vi kaller det et lite tiltak med stor effekt, sier Nina.  

Hun forteller videre at mange av elevene også trenger språkstøtte, og at de i møte med beboerne både får praktisk erfaring som helsefagarbeider og opplæring i norsk.

– Det blir mer virkelig enn å måtte sitte på skolebenken. Her jobber vi med de mellommenneskelige relasjonene, som har store fordeler for både elevene og beboerne.

Marthe Ringstad er helsefagarbeider ved Kirkegata omsorgsboliger, og fungerer som veileder for elevene som er i praksis. Hun sier seg enig med Nina, og forteller at til tross for en litt utfordrende start, er modulopplæringen nå på skinner og går rette veien.  

– Vi føler virkelig at vi har fått det til. Vi har tatt med elevene rundt, vist dem stell og andre relevante oppgaver. Nå har elevene kommet så langt at de har fått sine primærbeboere, altså en beboer de har fast ansvar for. Dette får de til godt, og vi merker framgang hele tiden, sier Marthe.

Nina Alette Reinsborg v/Askim VGS og Marthe Ringstad v/Kirkegata omsorgsboliger. - Klikk for stort bildeNina Alette Reinsborg v/Askim VGS og Marthe Ringstad v/Kirkegata omsorgsboliger.
Rykende ferske rundstykker serveres til frokosten, laget av elevene i modulopplæringen.

Skaper gode relasjoner på veien mot fagbrevet

Marcia og Luwan T. er to av elevene som er til stede når vi besøker Kirkegata omsorgsboliger under den ukentlige tirsdagsfrokosten. Det lukter nybakte rundstykker i gangen og beboerne begynner så smått å finne seg til rette ved frokostbordet.  

Marcia og Luwan T. har vært en del av opplæringsløpet siden oppstarten i fjor. Nå er de ferdig med første modul, og ser fram til å ta fatt på resten.  

– Vi er veldig fornøyde, og trives godt, sier Marcia.  

– Vi blir kjent med beboerne, serverer mat og fokuserer på å koble teori og praksis, fortsetter hun.  

Luwan T. og Marcia er veldig fornøyde med mulighetene modulopplæringen gir dem.

I hjemlandet sitt, Brasil, jobbet Marcia som tannlegeassistent. Nå bor hun i Ytre Enebakk, og pendler altså med både tog og buss for å kunne ta den modulbaserte opplæringen slik at hun kan nå målet om fagbrevet innen helsefagarbeiderfaget.  

– Veilederne våre her er snille, profesjonelle og tålmodige. De hjelper oss også med å lære språket, sier Marcia.

Luwan T. har imidlertid litt kortere vei til jobb og utdanning – hun bor nemlig i Mysen.  

– Vi jobber for å forebygge ensomhet. Mange av beboerne har behov for å prate, sier Luwan, som for øvrig har lært en rekke nye ord og ordtak av Unni, en av beboerne.

Gjensidig glede

Unni og Odd er to av beboerne ved Kirkegata omsorgsboliger. Om elevene som hver tirsdag serverer dem frokost, sier Unni:  

– De er alle tiders!  

Og dette er det stor enighet om rundt bordet.  

Unni og Odd er to av beboerne som setter pris på frokosten elevene serverer hver tirsdag i Kirkegata omsorgsboliger.

Unni er en av beboerne som gjerne hjelper elevene litt ekstra med språk. Selv er hun glad i morsomme ord og uttrykk.  

– Jeg har det litt i meg da jeg var så glad i å gå på skolen. Jeg gjør så godt jeg kan for å hjelpe til, sier hun.

– Alle gode ting er tre! Skyter Luwan T. inn fra sidelinja. Noen ordtak har festet seg bedre enn andre.  

– Godt å jobbe selvstendig

Luwan G. og Milena har også vært en del av modulopplæringen siden oppstarten høsten 2024. Førstnevnte har tidligere jobbet på sykehjem, mens Milena kjente noe til faget fra før av.  

– Det er et veldig bra opplæringsløp, hvor vi lærer mye av kommunikasjonen med beboerne. Vi er også innom emner som ergonomi, og profesjonalitet i yrket, sier Luwan G.  

– Vi lærer mye. To dager med teori på skole og så ut i praksis – først med veileder og så alene. Nå ordner vi stell helt selv, og det føles bra, forteller Milena.  

Til felles har alle elevene som ønsker å bli helsefagarbeidere at de setter pris på relasjonene med beboerne. Det gir mye, til både elev og beboer.  

– Det er godt å jobbe selvstendig og kjenne at man får det til, sier Milena avslutningsvis.  

Fv.: Marcia, Luwan T., Luwan G. og Milena, fire fornøyde elever som ser fram til å bli ferdig utdannede helsefagarbeidere.